Annons:
Etikettsköldpaddor
Läst 934 ggr
Bellabusa
2015-05-19 23:10

Grekisk landsköldpadda med udda beteende

Har en Grek hane ca 15 år som blir mer och mer fixerad vid röda föremål. Han vill ut ur sin inhängnad för att leta reda på något rödaktigt föremål. Inne som utomhus. När han funnit något så cirkulerar han runt den och nafsar och buffar till en början försiktigt men sen mer och mer intensivt. Efter ett par timmar är han frustrerad och det slutar med att han bajsar ner sig helt. Detta beteende blir värre och värre. Får han inte komma ut trampar han runt i bolådan tills allt är en enda sörja. Han har en kompis (Ryss) som blir också blir stressad när han sätter igång och vill få hans uppmärksamhet, följer efter men ignoreras helt. Har pratat med flera kunniga men ingen kan förklara detta sjuka beteende. Mat handlar det inte om, han äter röda tomater och paprika utan problem. Någon som kan förklara detta?

Annons:
barkskog
2015-05-20 09:34
#1

Konstiga beteenden tror jag beror på att miljö och kost inte är tillräckligt naturlika. 

Hur ser miljön ut? Vilken typ av bostad/bur och underlag har de inomhus? Vilken typ av belysning och värmelampa. Vilken kost får de?

nakenkatt
2015-05-20 16:08
#2

Tomater och paprika är inte mat att rekommendera. Har aldrig stött på detta beteende hos mina. Men du bör nog se upp med kosten. Grekisk landsköldpadda ska ej äta frukt och grönsaker utan bladväxter,hö, gräs och blad på sommaren. På vintern får mina torkade växter samt pat som är ett pressat vegetabiliskt foder i pelletsform. Kalk och mineraler strör jag på fodret.

Bellabusa
2016-04-11 14:09
#3

Maten är ju inget som har med hans knäppa beteende att göra. Snarare lite hormoner. Han är likadan ute som inne. Behöver säkert en hona men hur lätt är det att hitta någon sådan?

Upp till toppen
Annons: