Annons:
Etikettsköldpaddor
Läst 1086 ggr
[vikinga ängel]
6/18/15, 12:45 AM

En bra nybörjarlandsköldpadda

Hej, jag har varit tvungen att göra mig av med mina marsvin pga starka allergiska reaktioner (sålde djuren) och jag kan inte tänka mig att leva utan djur. Och nu undrar jag om jag kan använda marsvinsburen 120cm till någon typ av landsköldpadda? Eller går det inte att ha reptiler i det nu när det varit marsvin i det? Jag kommer ju givetvis att grundrengöra buren innan och köpa lampor och allt som behövs till sköldpaddan. Jag vill Hällström ha en sköldpadda som inte behöver dvalas och som inte blir så jätte stor. Men om man senare skulle kunna köpa en till skulle det då passa bäst med 2st honor eller med en av vardera? Eller kanske ska de helst vara själva?

Annons:
Kakan87
6/18/15, 1:35 PM
#1

Jag har fått mycket bra info på http://skoldpaddsforum.se. :)

barkskog
6/26/15, 11:15 AM
#2

En 120 cm burbotten är idealisk för ungar av t ex grekisk landsköldpadda. Fungerar några år. Att det tidigare har varit marsvin där gör inget.

http://skoldpaddsforum.se/index.php?/topic/9861-arter-av-landskoeldpaddor-foer-nyboerjare/

Chinesecrestedlover
8/1/15, 4:00 PM
#3

Tips! Tänk inte vad är "bra nybörjarsköldpadda" tänk på vad du vill ha de närmsta 50-80 åren eller så😉. Du måste vara intresserad av just den arten. Tycker så synd om alla sköldpaddor som behandlas som "slit och släng" djur, så tänk efter både en och två gånger och läs på om olika arter tills du hittar just din favorit och fundera en gång till. Vill absolut inte avråda någon från att skaffa sköldpadda, de är härliga djur (har haft vattenlevande av olika arter sedan jag var liten) men råder alla som är intresserade av att skaffa sköldpadda att  tänk efter före. Förstår att du vill ha djur och jättetrist då att bli allergisk, men glöm för guds skull inte att en sköldpadda är som "en landfisk"  dvs, ett "tittdjur" inte ett keldjur som t.ex. marsvin.

Hanna
8/1/15, 4:55 PM
#4

Påpekar att TS inte längre är medlem, även om tråden säkerligen kan vara till nytta för någon annan. 🙂

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Chinesecrestedlover
8/1/15, 5:29 PM
#5

Jo. märkte det men tänkte om någon ändå hittar hit🙂

Upp till toppen
Annons: