Annons:
Etikettmässor-expon-träffar
Läst 1695 ggr
WolfFire93
2015-07-28 20:22

Litar ni på reptilmässor?

Var på min första mässa förra hösten, och 5 av 7 djur dog inom ett par dar… minigeckon hade parasiter, grodan flöt runt i ytan istället för att simma i akvariet, vändhalssköldpaddan började aldrig äta, ena salamandern var knasig från första dan. Det höll huvudet snett och växte inte riktigt. Den andra salamandern dog av min okunskap. Men jag kan bättre nu, och vill försöka igen. Men… jag är väldigt skeptisk mot mässor nu… är detta vanligt? Vilka är bra att köpa från? (Skulle fått en ny groda av uppfödaren, men hade inga pengar kvar från mässan att åka till skåne XD)

Annons:
Hanna
2015-07-28 20:40
#1

Alltså, det är ju inte mässan i sig man litar eller inte litar på utan i sådana fall säljaren. Jag brukar alltid vara lite skeptisk mot de som tar underpris för djuren de säljer och som har näst intill nykläckta djur på bordet. Bästa är väl egentligen att köpa från uppfödare och boka lagom till mässan. Ett annat knep kan ju vara att läsa på om djuret innan från flera olika håll och säkra källor och sedan dubbelkolla lite med de som säljer om de själva verkar ha kunskapen om det de säljer.

Som svar på din fråga: Ja, jag litar på mässor/vågar handla på mässor. Har personligen bara haft positiva upplevelser, men så är jag också väldigt noga med att skanna av hela bordet och se hur skicket på djuren är innan jag bestämmer mig.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[peter54]
2015-07-28 20:46
#2

Min spontana reaktion på detta är att det sannolikt saknas erforderlig kunskap och insikt. Man måste ha tillräcklig kunskap om djur man skaffar för att 1: kunna se på ett djur man vill köpa om det är friskt och starkt, samt att 2: kunna sköta om det på rätt sätt när man väl har djuret hemma.

Har man inte den kunskapen måste man skaffa den, dels genom att läsa in sig på varje art för sig, dels att ta hjälp av andra som har erfarenhet av djuret ifråga. Det är aldrig en bra idé att köpa djuret först och inhämta kunskapen sedan.

Jag har själv aldrig råkat ut för att ett djur jag köpt på en mässa har dött, varit sjukt eller angripet av parasiter

fluffis
2015-07-28 21:13
#3

Jag håller med de som redan har skrivit. WolfFire93, du får betänka att det finns X antal utställare på en mässa. Vissa av dessa är privatpersoner, andra är företag, några kommer från utlandet etc. Det kan alltså finnas en salig blandning av utställare och alla dessa har olika kunskaper, olika bakgrund, är olika seriösa osv.

De flesta som anordnar mässor brukar lägga ut listor över utställare i förväg. Det är jättebra för på så sätt har man chans att kolla upp om vilka djur som eventuellt kan dyka upp och man kan höra sig för/kolla runt om säljarna som kommer. Det sistnämnda är viktigt tycker jag. Man gör ju så gott man kan för att kolla upp djurbutiker eller blocketannonser eller vilka säljare det än handlar om, tycker jag.

Jag har själv blivit besviken när jag har handlat på mässor. Då har det handlat om frysta råttor som jag har köpt som har luktat förjävligt rent ut sagt och i detta fall var det en utländsk (någon tysktalande) utställare/säljare som jag inte kollat upp i förväg. Visserligen var det inte på en svensk mässa utan på en dansk. Jag handlar inte av denna utställare mer.

Jag kan också berätta att på mässorna här i Sverige finns ett regelverk att följa när man kommer dit som utställare. T.ex. får man inte ha en orm i en burk som är helt genomskinlig utan den måste vara täckt på alla sidor utom en. Sådana här regler hjälper till att göra så att djuren mår bra på mässorna men det finns ju aldrig några garantier. Det finns även kontroller av djuren som Länsstyrelsen gör innan mässan öppnar.

WolfFire93
2015-07-28 23:20
#4

Tack för era svar. Jag har mycket att lära på min väg :) Groddjuren köpte jag av en tysk försäljare efter att ha frågat ut honom en hel del litade jag tyvär blint på honom, och all info visade sig vara heeeelt fel… men jag skulle ha läst på bättre och tänkt på att de har fraktats från tyskland och kanske inte mådde så bra. Geckon fick jag väääldigt billigt för "han skulle ändå åka hem snart", väldigt trevlig kille, men ja även okunskap från min sida att inte kunna se om den hade parasiter. Och hade inte läst något om den heller… Reptilmässor är farliga, för det finns så mycket man kan ta hem, men det bästa är nog att läsa på och köpa på nästa mässa i så fall. Skölpaddorna kom från en djuraffär som sålde där. Min okunskap gjorde också att jag tog imot 2 burkar med hussyrsor gratis av en försäljare när jag handlade. -_-" men jag och salamandrarna lyckades utrota dem :D (klart att de skulle rymma) Så nu känner jag till de tre syrsor som säljs. Hussyrsa, brun fältsyrsa och svart fältsyrsa. Har haft alla tre och jag Haatar hussyrsor :) Men då ska jag maila och sånt och forka bättre till nästa gång. ;)

WolfFire93
2015-07-28 23:23
#5

Låter som jag menade att geckokillen inte var trevlig… men han var faktiskt väldigt trevlig :) gillade honom. Kanske ska planera ett köp nästa gång

Hanna
2015-07-28 23:47
#6

Ja, det är alltid bäst att planera sina köp. Enda spontanköpen jag gjort har varit om man sedan tidigare har kunskap om djuren och det man behöver redo. Skulle aldrig få för mig att köpa något helt okänt, hur billigt det än är. 🙂

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
Cragan
2015-08-03 17:20
#7

litar på mässor men inte mig själv 🤪 skulle säkert bara hitta Tropidolaemus wagleri o köpa en sådan utan erfoderlig kunskap om gift ormar eller nått annat minst lika dumt att köpa utan korrekt kunskap

Upp till toppen
Annons: