Annons:
Etikettgrodor-paddor
Läst 3033 ggr
kigon
8/3/15, 5:01 PM

Projekt pilgift

Hej! Jag hade smått tänkt köra igång med mitt pilgift projekt nu i augusti, har ett 100x40x40 kar som bara står och hade tänkt testa med Dendrobates Auratus.

Första gången jag har haft terrarium öht så total nybörjare här!

Men sedan så är jag grymt intresserad av växter och estetik, så jag kommer nog ha det stående i månader/ev ett år så det får växa innan jag tar djur i…

Men bara nu så jag inte får grunden fel här, är det OK att lägga ett lager lecakulor på bottnen för dränering, fiberduk på det och sedan torv/bark/vad jag än går för som är grod-vänligt? Jag har mest kunnat hitta engelska sidor, så jag vet inte riktigt vad det är folk kör på här i Sverige…

Är det endast akvarierötter jag kan köra med? Tänker på fuktigheten, rädd för att rötterna börjar mögla… Akvarierötterna är ju dock så dyra och inte direkt de snyggaste, men men

Sedan regnsystem + mist(?), och någon sorts regulator på temp & fuktighet? + då värmekällor, hade tänkt ha de där värmekablarna man kan köpa? Jag har läst så många sidor men blir inte riktigt klok på om det är allt som behövs eller det ska trixas ännu mer…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
fluffis
8/3/15, 5:27 PM
#1

Åh vad kul. Låter som om det kan bli riktigt snyggt! 🙂 Jag tycker om att titta på sådana terrarium men har ingen erfarenhet alls själv.

Vad menar du med "kar"? Jag tänker mest på ventilation o så…

kigon
8/3/15, 9:59 PM
#2

#1 Har läst att pilgiftsgrodor kräver ytterst lite ventilation, vissa säger att det är bra med några små ventiler på topp och vissa säger att det räcker med cirkulationen från när man öppnar och matar dagligen, men jag tänker köpa två/tre ventiler som jag fixar med finmaskigt nät på topp 🙂 Också läst att många gillar att använda akvarium i och med att man kan anpassa ventiler för pilgift då de ska vara mer byggda till typ ödlor eller något i terrarier…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

fluffis
8/4/15, 1:19 PM
#3

Aha, kar=akvarium?  Jag har inte rört mig i akvariekretsar alls så jag är helt okunnig inom det området :)

Tur att grodorna inte verkar behöva så mycket ventilation. Inom terrarievärlden kallar man aldrig det för ventilation egentligen när det bara är hål i taket. Har man ingen fläkt eller något annat så blir det liksom ingen cirkulation på luften. Därför rekommenderar man nästan aldrig akvarium när det kommer till terrariedjur. Men ska bli intressant att se hur ditt projekt beter sig :) 

Men du ska inte ha vatten eller typ en pöl till grodorna utan det är bara undertill för dränering, eller har jag missuppfattat? Verkar som om det kommer att bli fuktigt "däruppe" åtminstone. Behövs verkligen regnsystem?

Dendrobates auratus är ju riktigt fina förresten. Googlade nyss. Är som sagt ingen grodmänniska men jag tittar gärna på dem och hoppas på att skaffa några sorts grodor någon gång i mitt liv :)

kigon
8/4/15, 3:57 PM
#4

#3 Japp, kanske skaffar en fläkt om det blir för lite, men enligt de jag läst så är det tydligen inget måste och snarare riskerar att det blir för torrt, men ska söka vidare på det också!

Har inte riktigt bestämt mig, kanske vill ha en liten "å" som går igenom akvariumet, men de grodorna jag tänkt skaffa behöver ingen vattendel (de har inga simfötter), och de flesta som är erfarna i pilgift verkar säga att det skapar mer problem för en nybörjare än nödvändigt med vattendel… regnsystem är mest för jag tycker det är snyggt, men finns ju andra sätt… Ska ha upp luftfuktigheten till 100% på morgon och kvällar och sedan ha den på 85% under dagen så får fixa o trixa till det kommer upp i det med antingen dimma eller regn 😃 Blir att handspreya i början tills jag har råd att köpa system… Ska som sagt ha akvariet tomt en lååång tid innan grodorna kommer, så klimatet & allt ska vara under kontroll innan dess 🙂

Och visst är dem! Jag har tur eftersom det är en av mina favoriter utseendemässigt, men det är också en av de lättaste grodorna att hålla och passar mitt akvaries mått 😍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

kigon
8/5/15, 2:23 PM
#5

Nu klurar jag på hur jag ska lyckas dränera själva lecakula-bottnen… Vill inte borra hål i mitt akvarium 🤤 Läst att vissa använder en sådan liten sugpump grej och gör det för hand, men de håller bara 30ml så det blir ju extremt långsamt för mig att handsuga upp allt i ett så pass stort terrarie? Finns det något man kan sätta på timer som suger upp vatten?

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Upp till toppen
Annons: