Annons:
Etikettödlor
Läst 2166 ggr
Jihö
8/5/15, 4:16 PM

Dvärgskäggagam i dvala

Jag har en liten dvärgskäggagam, ca 1 1/2 år, som är väldigt slö. Han ligger och sover nästan hela tiden och äter nästan inget! När jag tar ut honom ur terrariet så somnar han ändå, och om jag lyckas få honom att äta, så äter han bara mjölmask och ibland torr sallad. Så har han varit ganska länge nu. Jag tror att han är i dvala, men är han inte lite ung för det? Jag har hört att de ska vara lite äldre för att de ska må bra av det. Är det så? Går det att väcka honom ur dvalan?

Annons:
Hanna
8/6/15, 2:18 AM
#1

Vad har du för värmekälla? Temperaturer? Typ av uv?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Jihö
8/6/15, 9:57 AM
#2

Han har en värmelampa i ena sidan av terrariet och det brukar vara ca 30 grader.

Hanna
8/6/15, 12:43 PM
#3

Är även solplatsen 30 grader? Vad har du för typ av uv till honom?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Jihö
8/6/15, 5:41 PM
#4

Ja, solplatsen är 30 grader. Jag vet inte riktigt vad uv är, jag är 11 år. Men efter att vi tog upp och badade honom idag så har han varit vaken lite. :)

Hanna
8/7/15, 12:50 AM
#5

30 grader på varmaste stället är på tok för lite för en skäggagam. Det är antagligen därför han är slö. Uv måste finnas, kolla med dina föräldrar om han har det, om inte annat måste det införskaffas omgående.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Jihö
8/7/15, 1:22 PM
#6

Vad är uv? Om det är något viktigt så har han nog det… Jag är inte helt säker på om det är 30 grader på solplatsen, termometern sitter i mitten av buren, men jag ska se till att kolla upp det.

Annons:
Jihö
8/7/15, 1:49 PM
#7

Okej… Han har en uv-lampa…

Hanna
8/7/15, 10:05 PM
#8

#7 Det låter bra det! Då är det bara att höja temperaturen som saknas. Själv kör jag med en lasertermometer (kan det heta så tro?), vilket visar en ganska exakt temperatur på det stället du riktar pekaren emot. Har ni en Exo terra-termometer som exempel så hade jag inte litat på den. Man ska alltid kolla temperaturen på både varma och svala sidan, i mitten blir lite dumt. 🙂

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Jihö
8/10/15, 12:24 PM
#9

Ca 50 grader på solplatsen…

Upp till toppen
Annons: