Annons:
Etikettoff-topic-annat
Läst 2225 ggr
setrin
8/10/15, 3:35 PM

Vad ska jag välja?

Hej Vill skaffa någon sorts reptil eller amfibie, men vet inte helt säkert vad jag vill ha för djur, terrariet kan nog max vara 1 m långt, har tänkt på dvärgskäggagam men vet inte om det går att ha den i 1 meters terrarium. Vill helst inte ha ett djur som är ibehov av möss/råttor så tror att orm går bort då? Gillar verkligen ormar men går tyvärr bort för nu. Även tänkt på någon gecko. Kan ju säga att jag är nybörjare och har aldrig haft någon reptil eller amfibie. Undrar också vad man ska ge föe mat till de ni rekommenderar och fakta om dom så att jag är redo :)

Annons:
Hanna
8/10/15, 4:10 PM
#1

Du får nog specificera lite mer vad du är intresserad av. Det finns så himla många olika reptiler och amfibier med olika krav att det är omöjligt att tipsa om något bara sådär. :)
Du kan ju börja fundera lite på vad för habitat du vill ha i terrariet. Personligen tycker jag att regnskogsterrarium är superfina och det finns oändligt mycket inredningsmöjligheter, dock kanske det inte passar alla då man i regel måste hålla koll på fuktigheten och spraya vatten ofta (finns regnsystem också). En annan sak att tänka på är att vissa reptiler kräver UV-ljus. Det är inga konstigheter med det, men kan upplevas lite dyrt och "krångligt" för vissa.

Angående skäggagam så räcker nog inte en meter, tyvärr. Däremot finns det dvärgskäggagamer (Pogona henrylawsoni) som du nog mycket väl kan ha i ett terrarium med de måtten. 🙂

Finns även vissa arter som klarar sig helt på fröer och sallader (dabbagamer) och andra som lever till största delen på frukt"puréer".

Man får fundera lite på vad som passar en bäst helt enkelt! Och angående så kallade "nybörjarreptiler" så tycker jag personligen att det är bättre att läsa på lite extra och köpa något man kommer tycka är roligt många år framöver än att köpa något bara för att det är rekommenderat nybörjare.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

fluffis
8/10/15, 5:08 PM
#2

Kul att du vill skaffa en reptil eller amfibie! 🙂

Du har redan fått jättebra svar av Hanna. Tänkte bara lägga till några saker :) 

Tänk på att en gnagarätande orm är långt mer lättskött än en ödla som man ofta måste ha en massa insekter till och mycket oftare.

En annan sak jag tänker på är att ta god tid på dig att hitta djuret du vill ha. Du kan t.ex. gå med i en förening och göra hembesök hos andra medlemmar för att se hur det är att ha ett särskilt djur. Det brukar också vara väldigt givande att åka på terrariedjursmässor och se allt utbud där, både djur och tillbehör.

Tänk på att (dvärg-)skäggagamer är ganska komplicerade djur med tanke på att de kräver riktigt bra belysning och hög värme vilket brukar bli dyrt. De behöver också färsk mat så man blir ganska låst vad gäller att resa hemifrån.

Titta gärna på olika skötselråd på terrariedjur.se m.m.

setrin
8/10/15, 7:42 PM
#3

#1 Älskar regnskogs habitat, och går gärna och sprayar med en flaska där när det behövs, har dock haft snäckor för 5-7 år sedan som behövde rätt hög luft fuktighet, tyckte det var väldigt roligt att spraya dom med vatten och pyssla om dom. Det var dvärgskäggagam jag tänkte på, men får se hur det blir med det :) Ja som du skriver kommer självklart läsa på mycket om det djuret jag bestämmer mig för men just nu blir det ena till det andra gäller ju att hitta den rätta, kan dröja ett år innan jag skaffar det för vill alltid vara påläst innan jag köper något som jag kanske sedan ångrar för att jag valt fel. Vad menar du med pureer, vilka reptiler/Amfibier kan gå på det? 

#2 Jag var faktiskt på en mässa i maj tror jag det var, såg en hel del vackra och fina djur var nästan påväg att köpa hela bunten 😃 Det där med skäggagam är jag inte helt säker på längre kanske ska ha någor mindre till att börja med, håller på att leta reda på fakta om ögonfransgeckon nu :)

Hanna
8/10/15, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Låter som att du har rätt inställning vad gäller att skaffa djur. Bra! :)

Daggeckos bland annat, ögonfransgeckos, jungfrugeckos (ja, det finns ett gäng) kan man mata med "crested gecko diet" (pulver man blandar med vatten till en smet). Man bör dock variera med insekter också och sedan varierar det lite hur ofta man ska ge puré/insekter, så det vågar jag inte gå in på. Vill bara informera att det finns lite alternativ, men sedan får man självklart läsa på hur ofta de ska ha av fodret beroende på vilken art man är intresserad av, men det verkar det ju som att du tänkt göra i vilket fall. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

setrin
8/10/15, 8:13 PM
#5

#4 Åh älskar daggeckos också så fin och underbar färg på dom små rackarna, du verkar ju ha daggecko, hur ofta matar du den med puree? Vilka insekter ska man ge med pureen? Kan tänka mig mjölmaskar men hört att det bara är fett och inte så nyttigt. Gillar ''sugpropps'' fötterna vissa ödlor/grodor har :)

fluffis
8/10/15, 8:24 PM
#6

#3

Vad kul att du varit på mässa redan. Då har du förmodligen kommit mycket längre i tankarna än vad jag från början trodde 🙂

Annons:
setrin
8/10/15, 8:35 PM
#7

#6 Ja förmodligen 🙂😉

Jihö
8/10/15, 11:22 PM
#8

Hej! Dvärgskäggagam är nog bra. Det funkar nog bra med ett terrarium på 1 m tror jag. Jag har själv en dvärgskäggagam. De är väldigt mysiga. Geckosar är,vad jag vet, nattlevande djur, så om du vill ha ett djur att gosa med och så, så är en dvärgskäggagam ett bra val. De är ganska lätta att ta hand om: vatten ska de ha varje dag, och äter mjölmask, syrsor, vissa grönsaker och växter (t.ex sallad) och andra insekter. I terrariet ska gärna finnas en sten att ligga och sova under, en solplats och skålar med vatten och eventuella grönsaker/insekter, (syrsor kan springa runt i buren). Ca en gång i veckan borde du ta ut dvärgskäggagamen och bada den. Vattnet ska vara varmt och inte så djupt. Ha gärna ute och gosa med den varje dag. Du kan också låta den springa runt på golvet eller ta ut den utomhus, men se till att den inte springer iväg för långt. Varje morgon bör du spruta lite vatten på "väggarna" i terrariet för att din dvärgskäggagam ska få det lite fuktigt. Det kan hända att di dvärgskäggagam ligger och sover nästan hela dagarna och knappt äter någonting. Då har den gått i dvala. Om du vill väcka den ur dvalan är ett bra sätt att ta ut och bada den, låta den äta och dricka lite och sedan ta ut den i solen. De ska ha det varmt i buren och du bör försöka ha lite kalk på det den äter, (kalk går att köpa i djuraffären). Om jag var du så skulle jag köpa en dvärgskäggagam!

Hanna
8/11/15, 10:31 PM
#9

Kommenterar angående inlägg #8. Reptiler är inga sociala djur och behöver således inte varken "gosa" eller plockas ut. Vill man ha ett djur för att gosa med tycker jag att man köper ett djur som vill och mår bra av att gosa. Alla gör ju självklart som de vill, men personligen tar jag bara ut mina ganska sällan och låter dem hellre vara i sina hem, terrariet. Detta ska ju vara anpassat för din reptil, vilket våra lägenheter inte är. Säg att skäggagamen har 30 grader i terrariet, det blir en ganska stor skillnad att behöva komma ut i kanske 24 grader varenda dag.

Angående att bada skäggagamer, varför bör man göra det? Jag ser hellre att man har en större skål med vatten så att de kan göra detta själva om de vill. Handlar det om ömsning kan man smidigt göra en fuktlåda.

Att väcka ur dvala genom att bada och plocka med känns heller inte riktigt okej enligt min personliga åsikt.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mejamylove
8/12/15, 4:13 PM
#10

Tänkte också bara klämma in lite info om dvärgskäggisar, kalk är livsnödvändigt för ödlor så det är inte något man "helst" ska ha på. Dom måste alltid pudras. Dvärgskäggisar går inte bara i dvala hursomhelst, det är nånting som inte står rätt till med värmen eller maten om dom går i dvala. Sen vet jag inte vilken sallad #8 pratar om men vanlig isbergsallad är giftigt för skäggisar. Det här var mer som svar till #8 och inte till dig ts :)

Hanna
8/12/15, 5:28 PM
#11

#5 Glömde helt bort att svara! Daggeckon på bilden var en ödla jag omhändertog en period, så den har jag tyvärr inte kvar. Väldigt vakna och uppmärksamma ödlor med otroligt fina färger. :) Kräver dock uv-ljus. Gav puré varje dag och sedan kackerlackor, minns inte om det var varannan dag eller hur det kan ha varit. Lättaste är att kolla med folk som äger, eller har ägt dessa en längre period. Jag var tyvärr inte jätteinsatt utan tog bara hand om den akut.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

setrin
8/12/15, 9:39 PM
#12

#9 Håller med, jag kommer inte gosa med djuret jag köper detta är endast intresse. Gosa har man sällskapsdjur till för, Tror nog en skäggis blir för ''stort'' att ha för mig just nu, alltså terrariet tar rätt mycket yta. Det  där med daggeckon får jag fråga någon annan om då, älskar också färgen ❤️

Cindy S
8/20/15, 7:37 PM
#13

Det finns även vissa ormar som äter ägg eller fisk.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Upp till toppen
Annons: