Annons:
Etikettoff-topic-annat
Läst 2225 ggr
setrin
8/10/15, 3:35 PM

Vad ska jag välja?

Hej Vill skaffa någon sorts reptil eller amfibie, men vet inte helt säkert vad jag vill ha för djur, terrariet kan nog max vara 1 m långt, har tänkt på dvärgskäggagam men vet inte om det går att ha den i 1 meters terrarium. Vill helst inte ha ett djur som är ibehov av möss/råttor så tror att orm går bort då? Gillar verkligen ormar men går tyvärr bort för nu. Även tänkt på någon gecko. Kan ju säga att jag är nybörjare och har aldrig haft någon reptil eller amfibie. Undrar också vad man ska ge föe mat till de ni rekommenderar och fakta om dom så att jag är redo :)

Annons:
Hanna
8/10/15, 4:10 PM
#1

Du får nog specificera lite mer vad du är intresserad av. Det finns så himla många olika reptiler och amfibier med olika krav att det är omöjligt att tipsa om något bara sådär. :)
Du kan ju börja fundera lite på vad för habitat du vill ha i terrariet. Personligen tycker jag att regnskogsterrarium är superfina och det finns oändligt mycket inredningsmöjligheter, dock kanske det inte passar alla då man i regel måste hålla koll på fuktigheten och spraya vatten ofta (finns regnsystem också). En annan sak att tänka på är att vissa reptiler kräver UV-ljus. Det är inga konstigheter med det, men kan upplevas lite dyrt och "krångligt" för vissa.

Angående skäggagam så räcker nog inte en meter, tyvärr. Däremot finns det dvärgskäggagamer (Pogona henrylawsoni) som du nog mycket väl kan ha i ett terrarium med de måtten. 🙂

Finns även vissa arter som klarar sig helt på fröer och sallader (dabbagamer) och andra som lever till största delen på frukt"puréer".

Man får fundera lite på vad som passar en bäst helt enkelt! Och angående så kallade "nybörjarreptiler" så tycker jag personligen att det är bättre att läsa på lite extra och köpa något man kommer tycka är roligt många år framöver än att köpa något bara för att det är rekommenderat nybörjare.

Sajtvärd på reptiler ifokus.