Annons:
Etikettspindlar
Läst 1527 ggr
FemFem
2015-08-20 12:45

Brachypelma albopilosum - gräver?

Hej på er! 😃

Jag har funderat länge på en Brachypelma albopilosum, men undrar lite ang grävandet. Jag har läst både att de är riktiga grävare, och att de inte gräver speciellt mycket alls. Vilket stämmer? Och om de nu gräver mycket, vilket bottenmaterial är bäst? Jag är ju besatt av vermiculite och tycker att det är jättebra, men till just en grävare känns det lite sådär. Det rasar ju mest bara ihop, har ingen stadga liksom. Kan man blanda vermiculite med något annat så att det blir stadigare?

Jag har tidigare testat reptilbark samt ett bottenmaterial som jag inte minns vad det heter, men det såg ut som typ torv. Båda köpta på påse i djuraffär. Men bägge drog till sig "ohyra" (hela terrariet vimlade av hoppstjärtar eller något och så vill jag inte ha det ^^) samt att matrester hela tiden ramlade igenom barken.

Annons:
mmillann
2015-08-20 12:56
#1

Blanda sand och ogödslad torv 50/50 och blöt ner det så det är fuktigt men inte dryper. Sen lägger du det hur du vill ha det i terrariet och sen låter det stelna över natten, sen är det klart, funkar bra att gräva i men är tillräckligt hårt för att inte spindeln ska sjunka ner med varje ben varje steg hen tar.

Hanna
2015-08-20 17:02
#2

Ren torv eller en torv-/sandblandning fungerar bra. Ha gärna 15-20 cm bottenmaterial eller mer om möjligheten finns och sedan korkbark eller dylikt som spindeln kan gömma sig under. 🙂 Kan även vara snyggt att plantera in någon växt som trivs under de förhållanden som spindeln vill ha.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Upp till toppen
Annons: