Annons:
Etikettödlor
Läst 1659 ggr
Robban259
8/21/15, 1:57 PM

Skäggagam, otroligt med energi?

Hej!

De senaste dagarna har min skäggagam (hane) blivit otroligt aktiv, han vaknade ur sin dvala för ungefär 1 vecka sedan.  För 3 dagar sedan började han springa omkring hela tiden i sitt terrarium mot glaset med svart skägg. Precis som att han vill ut. Jag tar ut honom och lägger honom på golvet, då springer han omkring verkligen överallt. Han är ungefär 1 år. Jag läste att det kan vara för att han tror att det är parningssäsong nu.

Är det någon som har en idé om vad det kan vara?
Eller har detta hänt med någon av era skäggagamer?

Annons:
Sollien
8/21/15, 10:29 PM
#1

Kan tipsa att fråga på terrariedjur.se. Många mer där som har erfarenheter :) mvh

Hanna
8/21/15, 11:24 PM
#2

Bild på terrariet? Temperaturer? Korrekt uv och belysning?
Svart skägg kan ju betyda flera saker, har han så att han kan gömma sig ordentligt? Något som kan störa/skrämma honom? Jag har svårt och tro att han vill ut, att de springer mot glaset är helt enkelt för att de inte riktigt förstår att det är där. :) Tänk på att temperaturer hemma hos och skiljer sig en hel del mot den i terrariet.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Robban259
8/22/15, 2:13 PM
#3

39 grader på solplatsen, 27 grader på svala sidan. När han är mot glaset öppnar jag och då sträcker jag fram min hand och då går han ut på min hand, så han är förmodligen väldigt smart. För om jag inte tar fram handen så går han inte ut. Ja han har korrekt belysning, det är först nu efter hans dvala han har blivit så här. Han äter knappt några grönsaker, men kackisar har han en bra aptit för. Jag har inte gett honom några kackisar på 2dagar nu, förmodligen så vill han bara ha kackisar och inga grönsaker. Han har gömställen och brukar gå under dem runt 17.00. Jag har en katt men det har inte varit några problem, dem bryr sig inte om varandra. Han puffar inte ut sitt skägg eller är aggressiv, bara svart skägg då och då. Jag ska höra med dem där också tack Sollien.

Upp till toppen
Annons: