Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2540 ggr
SamPosse
2015-08-27 15:57

Hjälp med daggecko!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av mina två daggecko har "tappat" fjäll eller hur man ska säga. Det var två lite större, sedan mindre bitar över kroppen. Det började komma på bättringsvägen, men nu när jag kom hem var det mycket värre. De har ett jättestort terrarium, fuktigheten och värme är som den ska, båda ömsar, skiter och äter precis som de ska.. Förstår inte vad det kan vara. Hittar inget på internet och frågat min kollega i djurbutiken där jag jobbar (som är skarp på reptiler) och han vet inte heller. De har aldrig bråkat med varandra, känns väldigt osannolikt. Nu sträcker jag mig ut till er om hjälp, vad är det som orsakar detta och vad kan jag göra? Såklart har de rätt belysning och får sina tillskott + varierad bra diet.

Annons:
[dynamitella]
2015-08-28 12:31
#1

Separera dem till att börja med. De kan mycket väl slåss när du inte är där och övervakar. Personligen hade jag uppsökt reptilkunnig veterinär. Phelsuma grandis är ökända för att kunna tappa fjäll vid extrem stress och trauma. 

Du har ingen värmekälla i själva terrariet va? Lampa, värmesten, värmematta, ultrasonisk fogger etc?

SamPosse
2015-08-28 18:12
#2

Jag får absolut ta och göra det, bor nära stockholm också så finns säkert någon i krokarna, jag får ta och separera dem och se hur det går, har utrustningen till att hålla igång två terrarium. Nej såklart har jag inga värmekällor de kan bränna sig på eller dylikt :)

Upp till toppen
Annons: