Annons:
Etikettödlor
Läst 2696 ggr
Hundtassens
2015-09-11 15:31

Ödlehjälp!

Hej hej, jag letar efter en ödla så kom med förslag. Jag älskar tejuödlor och stäppvaraner och har handskats otroligt mycket med dom, men dom blir så stora och jag har inte plats, så därför letar jag efter en lite mindre men rolig ödla.  Jag är inte precis intresserad av geckos eller skäggisar. Jag har kollat på Halsbands leguan och dom är jag intresserad av, men självklart vill jag ha lite mera förslag så jag kan läsa på och se  vilken ödla som passar mig bäst.  Har ni några bra förslag på några arter som inte blir superstora och som är intressanta?  :)

Annons:
JACLAR123
2015-09-11 21:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ögonfransgecko är trevliga :)

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

Hundtassens
2015-09-12 13:50
#2

jo har mycket erfarenhet av såna men de är i min åsikt lite "tråkiga" otrolig fina men inte min smak :)

Hanna
2015-09-12 23:23
#3

Phelsuma grandis är ju riktigt vackra och aktiva ödlor. Det går även, i min mening, att inreda snyggt till dem också då de ska ha regnskogshabitat.
Vet inte exakt hur mycket plats du har, men exempelvis taggsvansvaraner (Varanus acanthurus) kräver ju en del plats, men ändå inte galet mycket i jämförelse med tejus och liknande.
Timon lepidus är ju även de snygga, och aktiva vad jag förstått det som. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hundtassens
2015-09-13 19:48
#4

jag har ju inte trångt om vi säger så men en teju lär ha en bottenyta på minst 3kvm och jag tycker att det är lite för lite för en teju så jag skulle vilja ha lite större och då väntar jag tills jag verkligen har plats. Timon lepidus var väldigt intressant  ska läsa på lite mer om dessa men även taggsvansen. Tack för bra tips :)

Hanna
2015-09-13 22:13
#5

#4 Låter som bra tänk! Hade själv gärna haft en taggsvansvaran om jag haft platsen. Otroligt snygga och roliga ödlor.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hundtassens
2015-09-19 14:46
#6

Jag älskar alla varaner så sjukt mycket men de tar ju plats, jag vill inte köpa ett djur om jag inte har plats för det när det är fullvuxet, men en vacker dag så ;)

Annons:
Hildgrim
2015-09-20 22:00
#7

Varför inte välja en mindre varan bara? Du kan hitta så små som 30 cm inom hobbyn.

Hundtassens
2015-10-10 20:53
#8

för att jag inte riktgit vet vilka arter som är så små, det  vill jag  ha hjälp med :)

Exolife_Sweden
2015-10-13 10:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#9

Jag vet.. leopardödla ! :D 
Men det beror på hur stort terrarium du kan ha..
Ett 120x60x60 fungerar för ett par av dessa små läckra men sabba varelser :) 
De behöver långt terrarium då de springer på bakbenen hihi
Har haft 2.1 av dessa och dom är hur läckra som helst.
Sök på gambelia wislizenii på google så får du fram info och bilder..
Här är några bilder på de jag hade förrut..

Hildgrim
2015-10-13 18:16
#10

#8 Förslag på väldigt små varaner är Varanus gilleni, V. kingorum, V. caudolineatus, V. storri och V. primordius.

Några förslag på lite större men ändå små arter är Varanus acanthurus, V. glauteri, V. pilbarensis. V. timorensis, V. tristis, V. prasinus, V. beccarii, V. kordensis och V. reisingeri.

Upp till toppen
Annons: