Annons:
Etikettinsekter-kryp
Läst 1766 ggr
Alwyn
9/26/15, 5:30 PM

Termitlarver?

På mässan i Stockholm idag köpte jag en burk termitlarver, de skulle vara en bra födokälla sades det…nyttigare än mjölmask iaf. Jag hittar ingenting om dem på nätet. Är de verkligen nyttiga och hur odlar man dem? Säljaren påstod att han odlar dem likadant som mjölmask men termiter lever ju på trä? Dessutom vill man ju inte att de vuxna rymmer och käkar upp hemmet och jag läste i en artikel att de utsöndrar Metan?

Annons:
[peter54]
9/26/15, 7:24 PM
#1

Du ska nog inte låta dem förpuppas så att de blir termiter. Termiter är ganska nära myror och myrägg är ju fantastiskt näringsrika, så jag tror att termitlarverna är lika bra.

Alwyn
9/27/15, 10:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hm, jag kollade på bilder och tycker inte de ser ut som termitlarver. Bifogar en bild, vad ÄR det?

Alwyn
9/27/15, 10:18 AM
#3

De är liksom platta och rör sig som en igel. Problemet är att jag fick för många och vill inte ha dem i kylen. Kan jag torka eller baka dem på något sätt? Ska ha dem till ekorrarna.

[peter54]
9/27/15, 10:47 AM
#4

#3 De ser ut som puppor. Hur hade du tänkt att ge dem från början?

Alwyn
9/27/15, 11:53 AM
#5

Det är ekorrarna som äter dem och jag ger dem så som de är nu. Men de ska ju inte äta för många varje dag och jag fick säkert 200 stycken :P

Alwyn
9/27/15, 11:55 AM
#6

Jag vet att puppor rör sig lite men de här "maskar" sig fram så som en igel gör, haha jätteläbbiga! Men tydligen goda.

Annons:
Alwyn
9/27/15, 12:02 PM
#7

Aaaaah NU fick jag svaret på Terrariedjur.se:

Black soldier fly Hermetia illucens

Alltså Hermiter, inte Termiter haha

Upp till toppen
Annons: