Annons:
Etikettödlor
Läst 3030 ggr
AliciaRing
10/4/15, 9:26 PM

Ögonfransgecko äter inte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej ny här! Min väns ödla äter inte som den ska. Han har haft medium syrsor, små larver, skalbaggar och allt möjligt att testat att ge den men han vill inte äta dem, fast han ätit dem insekterna tidigare…. Dricker vatten gör han från väggarna och skålen och greppar larverna i munnen men sväljer dem ej. Jag som kompis som ej är "kunnig" Tycker att han är lite mager men kanske de ska va det? Tacksam för svar! :)

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

Annons:
Hanna
10/4/15, 9:32 PM
#1

Hur länge har ni haft ödlan? Får den annat foder än insekter? Hur ofta hanterar ni den? Bild på terrariet?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

AliciaRing
10/4/15, 9:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Haft den ungefär 1 år och sedan har han matat den med fruktgelé. Terrariet är bredd: 30 cm Längd: 30 cm Höjd:45 cm

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

Hanna
10/4/15, 9:42 PM
#3

#2 Hoppas du menar anpassad föda till arten (dvs pulver man blandar med vatten). Äter den som den ska av purén? Testat olika typer? Har kommit ett nytt foder nu som innehåller insekter, vilket ska vara bra för de som inte tar insekter i vanliga fall.
Personligen tycker jag att terrariet ser väldigt dåligt inrett ut. De vill ha mycket grenar och växter att klättra på och gömma sig vid. Det känns även som ganska små mått för en fransgecko i den åldern. Mina som är lika gamla går i minst 40x40x60 cm.

Hanteras ödlan mycket? Känns som att det kan vara stressrelaterat om den ätit bra innan men sedan slutat med det.
Finns en grupp på Facebook som heter "Ögonfransgecko - crested gecko" där du kan kolla också om du vill ha fler svar.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

AliciaRing
10/4/15, 9:49 PM
#4

Okej! Tack för svaret// Jeppe

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

[dynamitella]
10/4/15, 11:18 PM
#5

Ah men herre gud. Helt fel terrarium, kost och skötsel. Den geckon borde vara tre gånger större vid ett års ålder. Ser ut att vara helt krokig i ryggen också? Kan vara bilden bara, men är så läget är det troligen metabolic bone disease pga dålig kost. 
Här kan du få hjälp!
https://www.facebook.com/groups/482853008563572/

Upp till toppen
Annons: