Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1644 ggr
Sylwanin
11/2/15, 8:16 AM

Ormen dog

Vill bara börja med att säga att jag är väldigt chockad och ledsen. Jag köpte en kungspython på mässan i Kungälv här om dagen, min första orm. Igår upptäckte jag hela dagen att han betedde sig konstigt, han bet sig själv i kroppen och ramlade omkull hela tiden. Tog bomaterial i munnen och kunde sen inte spotta ut det vad jag såg. Men sen imorse när jag vaknade så låg han död i sin vattenskål och jag fattar ingenting.. Förstår inte vad som kan ha hänt och varför han dog bara sådär. Jag är säker på att det inte är något med värmen eller terrariet, så det mest troliga känns som nån form av dold sjukdom. Är det någon som varit med om detta innan eller har någon aning?

Varma hälsningar

Annons:
Teja-Bea
11/2/15, 8:48 AM
#1

Hej!
Men min kompis Robin är jätteduktig på reptiler. Du får gärna ringa honom.

072188924 =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Hanna
11/2/15, 4:36 PM
#2

Har du kollat temperaturerna i terrariet (vet att du skrev att du var säker, men lika bra att fråga)? Låter inte helt obekant med hur de kan bete sig om de blir överhettade. Hur ser terrariet ut? Något som kan stressa?
Var det någon speciell morf? Spiders kan ju wobbla och ha problem, men vet inte om det kan vara så allvarligt.

Kontakta gärna försäljaren/uppfödaren om du inte gjort det.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[peter54]
11/2/15, 4:48 PM
#3

Jag tycker att det låter som IBD (Inclusion Body Disease).

[dynamitella]
11/2/15, 6:55 PM
#4

Kontakta säljaren med en gång.

Sylwanin
11/2/15, 8:36 PM
#5

#1 Jättebra, tack! Kan nog vara bra att spara numret till en sån person också:) #2 Ja jag har kollat temperaturen, och terrariet är ungefär två gånger ormens längd och inget som tyder på stressig miljö vad jag kan se :/ helt normaltecknad var han. Har iallafall kontaktat säljaren som självklart vill ge mig ersättning, så såsett löser det sig ju. Men fortfarande väldigt märkligt och detta har ändå skrämt mig då detta är första gången som ormägare.. Ska läsa om IBD som Peter sa också!

Varma hälsningar

Upp till toppen
Annons: