Annons:
Etikettormar
Läst 2877 ggr
Tess21
11/9/15, 8:49 PM

Nybörjarorm

Hej! Jag har funderat på att skaffa en ny familjemedlem, alltså en orm.
Men jag har aldrig haft orm förut så jag har några frågor angående det.

Vilken ormart tycker ni är bäst att ha som nybörjarorm?  Jag vill ha en mindre orm som är lätthanterlig, inte aggresiv av sig och som man kan hålla i och "kela" med (hört att folk blir arga att säga kela med orm men jag hoppas ni fattar vad jag menar) eftersom jag är rädd för större ormar vill jag ha en liten.

Jag har läst lite om kungspyton, majsorm och bergskungssnok. Det jag tycker är tråkigt med majsorm är att den går så länge i dvala. 
Jag undrar vilken av dessa ni rekommenderar som första orm, ni får gärna skriva lite fakta också om dom och varför du tycker just den är bäst.

Sedan undrar jag om ormar överlag är svårhanterliga och vad man ska tänka på när man skaffar en orm och om ni tycker en annan art än dom tre som skulle vara bättre får ni gärna säga det.

Eftersom jag är okunnig om ormar och aldrig haft en förut, skulle jag vara tacksam för svar och fakta! Tack på förhand

👻🌛

Annons:
[peter54]
11/9/15, 9:32 PM
#1

Det bästa är att söka upp arter på nätet som man tycker verkar intressanta och sedan läsa in sig ordentligt på den eller de man väljer. Vilken art man sedan väljer spelar inte så stor roll så länge man har läst in sig ordentligt och utgått ifrån vad man själv verkligen gillar.

Att det finns en rad arter som inte är lämpliga nybörjarormar behöver man knappast gå in på närmare annat än att säga att alla giftormar och alla jätteormar går bort direkt. Du nämner att du vill ha en liten fredlig art, så då har du redan där en bra urvalsbegränsning.

När det gäller vintervila så är det artens naturliga ursprung som bestämmer det. Arter som i naturen lever i delar av världen där fyra årstider råder, alternativt lever på mycket hög höjd som bergskungssnokar, måste erbjudas vintervila. Det enda sättet att helt undvika den detaljen är att välja en ormart som härstammar från de tropiska delarna.

Bland de tre arter du räknar upp är det bara kungspyton som inte kräver vintervila. Bergskungssnokar bör generellt vintervilas mycket längre än vad majsormar behöver.

Mitt förslag utifrån vad du just räknat upp, är någon av de mjölksnoksunderarter som lever på låg höjd över havet i Mexiko. Exempelvis mexikansk mjölksnok (Lampropeltis triangulum annulata) klarar sig utan vintervila och blir inte över en meter lång.

Wassago
11/10/15, 9:36 AM
#2

Hussnoken är en vacker, liten och lättskött art som jag kan rekommendera!

Tess21
11/10/15, 6:05 PM
#3

Har försökt att hitta fakta om speciellt mexikanska mjölksnoken (Lampropeltis triangulum annulata), men jag hittar inget om just den, så om den skiljer sig mycket från andra mjölksnokar så skulle jag uppskatta lite fakta och har läst att många säger att dom är väldigt pigga, hoppiga och ryckiga (mjöksnoken) och jag undrar vad som menas med det?

👻🌛

[peter54]
11/10/15, 8:11 PM
#4

#3 Snokar är generellt sett mer hastiga och sprättiga i sitt beteende jämfört med exempelvis pyton- och boaormar, särskilt gäller det små snokar.

Mexikansk mjölksnok kan hållas i terrarium på ungefär samma sätt som sinaloamjölksnok (Lampropeltis triangulum sinaloae), så du kan utgå ifrån skötselråd och faktablad om den.

Tess21
11/12/15, 7:03 PM
#5

tack! förlåt om jag är jobbig med alla frågor men kollade också på hussnok, men nästan all fakta var på engelska och min engelska är kass så förstod nästan inget, så skulle uppskatta lite fakta om hussnoken också.
läste att mjöksnokar bits väldigt mycket vilket jag inte gillade alls eftersom jag är lite smått rädd för ormar men vill komma över det och ha en orm för jag tycker dom är så himla fina och häftiga!

👻🌛

[peter54]
11/12/15, 7:38 PM
#6

#5 Jag har haft mjölksnokar i 35 år och har aldrig blivit biten av dem.

Annons:
Tjeja
11/15/15, 8:52 PM
#7

Jag kan rekommendera majsorm av egen kort, men mycket positiv erfarenhet (bara ca 2 år)! Också en liten lättskött och väldigt vacker orm som dessutom är en "kramare" och inte en "huggare" som snokar. 

Kolla in Majsorm.nu helt på svenska! :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[peter54]
11/17/15, 11:02 AM
#8

#7 Jag håller med, men samtidigt undrar jag vad du egentligen menar med "som snokar". Majsormar är råttsnokar, alltså snokar. Vilka snokar menar du?

Tjeja
11/17/15, 6:06 PM
#9

Så majsormar är snokar??? Där ser man så okunnig var jag ha ha. Jag tänkte väl spontat att alla snokar har huggtänder även om de inte är giftiga som tex huggormar. Men majsormar har ju inga tänder på det viset utan deras gom är liksom sträv och vass som en hård katt-tunga ungefär.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[peter54]
11/17/15, 6:18 PM
#10

#9 Ja majsorm heter också röd råttsnok. De är nära släkt med de andra amerikanska råttsnokarna. Omkring 1800 av världens nära 3000 arter ormar är snokar och många av dem är giftiga även om de flesta snokar inte är det. Kobror, mambor och boomslang är exempel på giftiga snokar. Majsormar har definitivt tänder och de kan absolut bita hål på vårt skinn.

Tjeja
11/17/15, 6:44 PM
#11

Inte de majsormar jag haft i alla fall… de har haft "riviga" gommar men liksom inte huggtänder så där som "klassiskt" för giftormar att ha. Blivit både "biten" och "attackerad" av mina majsormar tidigare och det kan svida och riva men inte upplevt det som "hugg" någon gång. Som värst har det sett ut som skavsår/rivsår på tex ett knä ungefär, när en stor majsorm slog i min hand istället för musen jag dinglade med. (sensmoral=dingla inte maten framför en orm.. i alla fall inte med dina egna händer som grip) 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[peter54]
11/17/15, 7:02 PM
#12

#11 Giftsnokar med främre gifttänder har lite längre tänder för giftet än övriga tänder, medan giftsnokar med bakre gifttänder har kortare tänder för giftet, men naturligtvis har de ingen sådan fällbar gifttandsapparat som huggormarna har.

Alla snokar har en övre och en nedre tandrad. Tändernas storlek är anpassade till att hålla fast det byte de jagar. En vuxen majsorm måste förmå att hålla en råtta i ett fast grepp medan den kväver råttan och en liten majsormsjuvenil har tänder för att kunna hålla fast en muspinkie. 

Blir man biten av en liten majsorm så känns det bara raspigt, men en vuxen majsorm biter lätt hål på vår hud. Dina majsormar kanske har blindhuggit utan att öppna munnen ordentligt.

Tjeja
11/17/15, 7:14 PM
#13

Kanske det, men bettet över handen var ju "upprivet" som ett typiskt sår på knäet när man trillat och skrapat sig.  Skrapsår är kanske bättre ord än skavsår förresten, blev nog fel ord i föregående inlägg!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: