Annons:
Etikettormar
Läst 2780 ggr
Mossanfossan
2015-11-14 20:56

Kungspyton som nybörjarorm?

Hej!

Jag funderar på att skaffa en orm, aldrig haft orm förut och är lite smårädd för ormar, men jag tycker att jag ska komma över rädslan för dom är så himla fina och vackra djur!

Jag skulle vilja ha en lugn och snäll orm som man kan hålla i och är lätt att hantera är inte aggressiv eller bits och är en bra nybörjarorm och en orm som inte dvalar.

Jag har kollat runt lite och kollat mellan mexikansk mjölksnok, en mindre variant, eller en kungspyton eller hussnok. Har läst att mjöksnoken ska vara väldigt hastig i sina rörelser och kan bitas, men är lättskött.
Hussnoken kan jag inget om, hittade ingen bra fakta, men andra har tipsat om den så jag skulle uppskatta fakta om den.
Sedan har jag läst lite om kungspylon, att den ska vara lugn, men någon har råkat för en aggresiv kungspyton, det jag föll för hos kungspyton var dess vackra utseende och fina färger. Jag blev osäker när jag läste att den var stor och aggressiv osv.
Jag undrar vad ni tycker om kungspyton som helt nybörjarorm, eftersom jag är lite ormrädd så vill jag ha en bra nybörjarorm och inte råka få en aggressiv.
Jag fastnade inte så mycket för mjöksnoken för gillade inte hastiga ormar och att den mindre varianten finns nästan ingenstans och gillade inte dess utseende som jag gjorde hos kungspyton. 
Jag känner mig lite osäker med att välja för att kungspylon också, den ser ut att bli vädigt stor så den kanske inte är den bästa att ha som nybörjarorm.
Jag kollade först på majsormen och fastnade för dess utseende, men läste sen att den gick i dvala så då gick den bort.

Sedan undrar jag när man matar ormen, ska man ha den i en plastlåda eller balja utanför? Jag har sett många har det, men det står ingenstans att man ska ha det.
När man ska städa terrariet, var ska man ha ormen då? 
Sedan har jag sett att några haft som stålpinnar typ att plocka upp ormen på, har man det för att dom kan vara farliga eller vad är dom till?
Vad ska man ha som underlag till ormen? Funkar lavasand (svart sand) eller ska det vara mossa eller vad ska det vara?

Om ni har någon av arterna jag nämnt eller någon annan art ni tycker skulle passa mig får ni gärna visa bild och jag skulle uppskatta fakta om ormen också! 
Visa gärna bild på ert terrarium så jag kan se hur man kan ha det! 

Är så himla sugen på att skaffa en orm men har fastnat på vilken jag ska ta!

Annons:
[peter54]
2015-11-14 23:12
#1

Det finns problem med dina krav och de är inte lätta att överbrygga. De flesta mindre arter (det ska vara arter, inte raser) som hålls inom terrariehobbyn är endera snokar eller små boa- eller pytonarter. Det följer naturligt att små ormar är mer sprättiga än större arter, dels för att de är mer utsatta för rovdjur och dels för att de är just små, ett litet djur rör sig med hastigare rörelser än ett stort.

Sedan har du kravet att det ska vara en tropisk art eftersom ormen inte ska behöva vintervilas. Det är inte heller helt lätt att komma förbi eftersom de flesta mindre ormarter i hobbyn härstammar från delar av världen som tillhör den  tempererade klimatzonen. En ytterligare faktor är att förhållandevis få arter är dagaktiva.

Det där med att ormar kan bitas måste du göra dig kvitt. Alla djur med mun kan bitas, men mycket få gör det om man inte misshandlar dem. Om du håller fast vid kravet att ormen inte får bli mer än en meter och att den inte behöver vintervilas måste du inse att urvalet är ganska litet. 

Du har exempelvis sandboa, där finns några olika arter, alla är små, men de gräver och syns inte ofta. Rosenboa är också liten, den kommer ifrån sydvästra USA och kanske klarar sig utan vintervila. Hussnokarna är ifrån södra Afrika och klarar sig säkert bra utan vintervila.

När det gäller matning så matar många som du beskriver i en matningsbox, men lika många matar i terrariet. Bottenmaterialet behöver vara ganska mjukt, medge grävning och ha bra uppsugningförmåga så att den flytande delen av avföringen sugs upp så det blir lätt att ta bort. Bra bottenmaterial kan vara torvmull, cocohumus, träflis av lövträ, eller liknande. 

En fuktbox med ingångshål som man fyller med fuktig vitmossa (sphagnum) är bra för alla ormar så att de inte får problem med ömsningarna.

Om man bara ska städa bort avföring eller ömsskinn, låter man ormen vara ifred i sitt gömsle. Ska man storrengöra lägger man ormen i en box så länge.

Ormkrokar har alla ormägare och med den lyfter man ormen för att inte skrämma den med handen, som annars kan verka stor och hotfull för en orm när man sträcker in den för att plocka upp ormen. Matar man ormen i sitt terrarium använder man en lång foderpincett för att antingen placera fodret i terrariet, eller för att erbjuda ormen maten med om den skulle vara framme vid matningstillfället.

Upp till toppen
Annons: