Annons:
Etikettsköldpaddor
Läst 1765 ggr
Hundtassens
1/4/16, 1:54 PM

Grekisk landsköldpadda

Nu är det så att jag ska skaffa en liten grek! Jag har börjat införskaffa en hel del grejer och undrar nu om  ni har tips eller rå och helst av allt bilder på hur ea sköldpaddor bor! :)

Annons:
VildaVittra
1/4/16, 2:30 PM
#1

Mitt tips är att köpa en grislampa/värmelampa för lantbruksdjur istället för de som man kan köpa i djurbutiker, för de kostar inte mer men har mycket högre kvalitet.

Jag har en gulbukad sköldis, så är inom de akvatiska istället för de landlevande (på heltid).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

nakenkatt
1/8/16, 7:47 PM
#2

Det ska inte vara belysning för lantbruksdjur till sköldpaddor. Gå in på sköldpaddsforumet så får du där reda på exakt vilka saker du behöver. Du kan köpa sköldpaddsgrejer i en shop som PA har på sköldpaddsforumet. Har själv fem greker, och vet av erfarenhet att du får sakkunnig hjälp av mycket erfarna uppfödare av greker. Lycka till.

flyingdragon
1/8/16, 8:01 PM
#3

Titta på sköldpaddsgrejer.se, där kan du hitta nästan allt du behöver, innehavaren av sidan, Per-Anders Barkskog är väldigt kunnig och mycket hjälpsam.


NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

VildaVittra
1/8/16, 8:04 PM
#4

#2 Du tror på allvar att det är någon skillnad på armaturernas funktion? Men visst, vill man betala dyrt för skräp så får man. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

nakenkatt
1/9/16, 2:52 PM
#5

Jajamensan det är stor skillnad .och hur kan du påstå att experter som har en affär säljer skräp till sina kunder?

[peter54]
1/9/16, 4:41 PM
#6

#5 Vet du eller tror du att det finns någon annan skillnad än pris och kvalitet mellan de produkter du förespråkar och den som VildaVittra föreslår?

Om du inte vet att det är så, endera genom någon form av teknisk utvärdering eller genom personlig utprovning av båda alternativ, bör du tona ner dig här.

Barkskog är erkänt duktig, men om han är expert vill jag låta vara osagt eftersom det snarare är en bedömningsfråga, jag har aldrig hört honom själv kalla sig expert. Den som säljer produkter har förstås ett egenintresse av att få sälja sina egna produkter hellre än någon annans.

Annons:
nakenkatt
1/9/16, 8:59 PM
#7

Har aldrig sagt att han själv kallar sig expert. Men i mina och andras ögon är han expert på grekiska landsköldpaddor. När jag själv övertog mina första djur fick jag hjälp av honom och de andra på forumet att skaffa riktiga grejer för att kunna ge mina sköldpaddor ett bra liv. Är ma nu helt ny på dessa djur kan man rekommendera en annan människa att vända sig till kunniga personer, eller är det fel? Det finns många kunniga där, och man handlar där man vill naturligtvis. Men man ska nog inte rekommendera en nybörjare belysning mm om man ej själv är kunnig på den arten. Och vad beträffar tonen gillar jag ej din ton speciellt mycket Heller Peter vad det anbelangar.

nakenkatt
1/9/16, 9:01 PM
#8

Ja just Peter det glömde jag, har genom personlig erfarenhet provat det mesta, köpte min första grekiska år 1966.

barkskog
1/9/16, 11:05 PM
#9

Vilda Vittra, du rekommenderar alltså en värmelampa utan UV-strålning som i bästa fall  ger vitt ljus med 3000 lux och i sämsta fall rött ljus till en grekisk landsköldpadda? I så fall är du ganska ensam om den åsikten.  Under de 20 år jag har haft landsköldpaddor har man enligt de böcker och artiklar jag har läst samt egna erfarenheter mer och mer förstått betydelsen av värmestrålning i kombination med hög belysningsstyrka och UVA- och UVB-strålning.  Läs gärna på uvguide.co.uk eller http://skoldpaddsforum.se/index.php?/topic/9805-belysning-inomhus/

peter54:  Anledningen till att jag startade min webshop var att de flesta zoobutikerna inte hade kunskap om landsköldpaddor och deras skötsel samt att de produkter de sålde för dessa djur var mer anpassade till  reptiler allmänt och då mest ödlor och vattensköldpaddor. När vi började sälja ungar av landsköldpaddor ville vi att dom skulle ha bra förutsättningar även efter att dom flyttat från oss. Jag har i Sverige  introducerat produkter som vi har använt och som har visat sig fungera  bra och vi har delat med oss av kunskaper och erfarenheter och  varit med om att lägga grunden för svensk uppfödning av medelhavssköldpaddor. Bland mina kunder finns djurparker, tropikarier och forskare som tycker att vi har kunskaper om belysning och produkter. Omsättningen är liten och bedrivs  som hobby  med en arbetsinsats c:a 5 timmar per vecka.  Är pensionär och inte beroende av inkomster från shopen.  Bra ljusmiljöer och foder för sköldpaddor som flyttar från oss är viktigare än att tjäna några tusenlappar.  År 2015 kastade vi 80 ägg från våra A-listade medelhavssköldpaddor för att det blir allt svårare att hitta bra hem för djuren. Landsköldpaddor lever länge och allt fler av våra avkommor får ungar runt om i Sverige. Vi säljer inte djur till zoobutiker p g a att vi vill utbilda de som ska ta över våra sköldpaddsungar.

[peter54]
1/9/16, 11:20 PM
#10

Nakenkatt och Barkskog

Jag vänder mig inte emot specifika uppgifter om utrustning. Jag vänder mig emot den attityd som Nakenkatt uppvisar på ett forum där jag är Medarbetare med uppgift att hålla ordning och rimlig diskussionsnivå.

Barkskog; när det gäller dina kunskaper och den hjälp du ger till sköldpaddsägare och andra, har jag aldrig annat än givit positiv respons. Ordet expert är som jag sa till Nakenkatt, en bedömningsfråga och det handlar alltid om i vilket sammanhang och inom vilken kunskapsnivå de människor man kommunicerar med har. Bland lekmän är jag också expert inom mina speciella kunskapsområden, men bland likasinnade är jag blott en i mängden.

Vad gäller VildaVittras senaste post här, så tycker jag att även den håller en ton som inte är fullt acceptabel, men påståendet i sig har jag ingen kunskap om, så där låter jag de som vet säkert uttala sig istället.

Jag är som sagt inte ute efter att ifrågasätta vare sig utrustning eller personer, utan enbart att upprätthålla ordning här på Reptiler iFokus.

nakenkatt
1/10/16, 7:28 AM
#11

Jag är också Medarbetare på flera sajter här på I focus. Har varit med nio år, och det är första gången någon påstår jag har en dålig ton ska du veta. Du är också Medarbetare på en sajt där jag är Medarbetare, men inte nu längre för jag kommer from nu meddela att jag ej är med där längre, vart mycket ledsen när du ifrågasatte min orm rädsla vilket jag också berättade för min vän leif dollert här på I focus. Du som vill hålla En god ton borde tänka dig för själv. Tänker inte ta skit från dig mer.jag ville hjälpa en nybörjare till rätta, stackars henne att läsa denna tråd. Tack för mig i fokus.

JanneL
1/10/16, 12:21 PM
#12

#6 Vad är det för skillnad på tonen mellan #4 och #5?

barkskog
1/10/16, 1:20 PM
#13

#10 Varför förklarar du för mig vad ordet expert innebär? Det var någon annan som kallade mig det.  Jag beskrev min verksamhet p g a följande påstående från dig:  "Den som säljer produkter har förstås ett egenintresse av att få sälja sina egna produkter hellre än någon annans."   

Jag tycker att det är mycket anmärkningsvärt att du mer hakar upp dig på att någon använt ordet expert än att någon uppenbarligen ger olämpliga råd p g a okunskap eller begreppsförvirring.

Vilda vittra skriver i sitt inlägg #1 grislampa/värmelampa vilket jag tolkar som själva lampan, det gör också nakenkatt. I  inlägg #4 skriver vilda vittra om armaturers funktion.  

"Vet du eller tror du att det finns någon annan skillnad än pris och kvalitet mellan de produkter du förespråkar och den som VildaVittra föreslår?  Om du inte vet att det är så, endera genom någon form av teknisk utvärdering eller genom personlig utprovning av båda alternativ, bör du tona ner dig här." 

Att värmelampor för lantbruksdjur och UV-belysning för reptiler har olika egenskaper är väl så uppenbart att det inte ska behövas ifrågasättas av en moderator för ett reptilforum. Vilken armatur man använder har mindre betydelse. Zoobutiker och webshopar för reptiler säljer både grislampsarmaturer och armaturer anpassade för terrariemiljö och reptilbelysning. Om det är dyrt och skräp finns det olika åsikter om. Vad man väljer beror på vad som passar och fungerar i en specifik miljö.

Mitt råd till Hundtassens: Kontakta en uppfödare av grekisk landsköldpadda, där får du råd från en som är påläst och har kunskap om just den artens behov.

Annons:
nakenkatt
1/10/16, 1:34 PM
#14

Det jag försökte nå med detta var att hjälpa en nybörjare till rätta att skaffa rätt saker från början, att vara hygglig och hjälpsam då detta är ett stort intresse för mig. Att få han eller henne att titta in på ett forum där det finns bra och kunnig hjälp att få. Men det är ju helt fel.kommer enbart hålla mig till sköldpadds forumet i fortsättningen där man blir vänligt bemött. Trodde i min enfald att vi med arbetare skulle föregå med gott exempel faktiskt. Tack och hej.

Hundtassens
1/12/16, 8:39 PM
#15

ser att det är många som har olika åsikter om vilka värmelampor osv. ska kolla i sköldpaddsforumet också. Barkskog du verkar ha mycket erfarenhet kan jag skicka ett pm till dig med lite frågor? :)

Hildgrim
1/17/16, 10:37 AM
#16

Det vore intressant att veta hur VildaVittra tycker man ska kombinera en gris/värmelampa ihop med en annan uv-lampa och varför just denna uppsättningen fungerar minst lika bra som en kombinerad UV/värmelampa.

Upp till toppen
Annons: