Annons:
Etikettinsekter-kryp
Läst 1760 ggr
[ellenhellstrom]
2016-01-30 13:48

Vandrande pinne

Hej! 

Tänkte höra lite vad ni har att säga om vandrande pinnar. Några erfarenheter? 

Jag har haft vandrande pinnar förr. Men nu skulle jag vilja ha igen, och denna gången i nån snyggt arrangerat litet växthus av någon form. Så jag tänkte höra, hur rymningsbenägna är dom? Skulle man kunna ha i en hög vas med växter utan lock eller klättrar dom på glaset och rymmer direkt då?

Och hur mycket förökar dom sig? Man har ju hört skräckhistorier om vandrande pinnar som förökar sig själva och lägger ägg i sängen och sådär (haha). MIna två förökade sig inte.

Annons:
Hanna
2016-02-23 15:17
#1

Ja, de skulle med stor sannolikhet rymma utan lock. Det finns olika arter av "pinnar". Några lägger ägg utan att de behöver para sig, medan det hos andra krävs både hona och hane för att bli något. De vanliga indiska pinnarna förökar sig som attan, enligt min erfarenhet.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Strangecollector
2016-10-11 21:39
#2

De behöver tillräckligt med utrymme för att de ska kunna ömsa skinn, då de hänger upp och ner antingen i taket eller i ett blad. Jag har läst någongång att det går att ha väcter i en kruka och att ha sina insekter "fria", men då får man nog vara beredd på att stöta på dem på konstiga platser i huset. Men om man vill ha dem frigående i lägenheten så borde man ställa krukan med mat på en lugn och varm plats.

Vad gäller att de förökar sig så finns det som sagt sorter som inte behöver hanar som förökar sig som attan. Men annars så borde det gå att seperara honorna och hanarna. :D

Upp till toppen
Annons: