Annons:
Etikettormar
Läst 4816 ggr
Grisgurka
2016-02-15 14:42

Hitta snokar och huggormar

Hej Det dröjer inte så länge tils de första ormarna dyker upp här (Blekinge). Jag vill hitta några ormar till fotografering och undrar var man ska leta och var har ni hittat ormar? Börja inte tjafsa om att ormar är farliga,elaka eller att ni blivit bitna! I sverige var det senaste dödsfallet av huggormsbett på 70 talet och det var en femmåring!

Annons:
VildaVittra
2016-02-15 14:49
#1

Här bor de i gödselstacken.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Carmarino
2016-02-15 15:25
#2

Tror nog inte det är så många i det här forumet som "tjafsar om att ormar är farliga, elaka eller att de blivit bitna". 🙂

Bästa stället att hitta ormar är på soliga, varma platser, som gärna är lite undanskymda. Varma stenar/klippor eller blåbärs-/lingonris kan vara ett bra ställe att leta på, men för att hitta ormarna gäller det att "smyga som en indian". De känner av minsta lilla vibration i marken och flyr då till ett säkrare ställe. Kolla med folk i närheten om de stött på några ormar och i så fall var. Beväpna dig sedan med tålamod och sitt stilla och vänta. Har du tur dyker det upp en orm, men ta det då väldigt försiktigt när du tar fram kameran, så att de inte flyr igen. Minsta felaktiga rörelse kan räcka för att de ska märka dig.

För flera år sedan befann min mor och jag oss vid stranden och satt stilla på en klippa. Efter en stund dök det fram ett huggormshuvud mellan några stenar, och vi satt helt stilla för att se vad som hände. Ormen märkte oss inte till att börja med, utan ringlade sig längre och längre fram emot oss. Efter ett tag råkade dock någon av oss röra sig lite oförsiktigt, och då försvann den kvickt tillbaka in mellan stenarna den kom från.

En annan gång träffade jag på en huggorm på en stor gräsplan med kortklippt gräs, dit ormen nog hade nog förirrat sig av misstag. Då kunde jag t.o.m. sitta på huk och titta den i ögonen utan att den hann iväg. Förmodligen för att den inte hade så lätt att ta sig fram så snabbt i det kortklippta gräset. Till slut lyckades den ta sig in i lite högre gräs och där försvann den snabbt utom synhåll.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Grisgurka
2016-02-15 18:00
#3

Ok, jag tror jag vet några ställen där det jan finnas orm

NiklasTyreso
2016-02-17 23:06
#4

Om två månader kan jag spana efter orm igen Längtar

Februarias
2016-02-18 10:10
#5

Ja i skog o mark. Som tidigare skrev på soliga platser, jag har flera gånger sett huggormar ligga och sola sig på gamla gärdsgårdar i skogen. :)

[KattaBol]
2016-02-18 23:50
#6

De flesta som är måna om djuren i naturen och känner till bra visten för reptiler, håller platserna för sig själva eftersom människor som inte gillar ormar går dit och slår ihjäl dem om de får veta var reptilerna finns. Det hände på flera fyndplatser på södra sidan av Stockholm för några år sedan och där har de inte återhämtat sig än.

Allmänt sett så är det bara att tänka på vad de olika reptilerna äter för att lista ut var de finns. Snokar lever av groddjur och fisk, så de bor alltid i närheten av vatten. De bor inte i dyngstackar, men de söker sig dit för att lägga sina ägg. Snoken är hotad just på grund av att man inte längre får ha öppna dyngstackar.

Huggormar lever främst av sork och sorkar finns i odlingslandskapet, I skogskanten mot åkermarken finns det alltid huggormar. Om det finns stenrösen i anslutning till åkern, kommer de att både gömma sig i röset och värma sig på soluppvärmda stenar.

Hasselsnoken lever av alla möjliga smådjur, bland annat andra mindre ormar och därför är hasselsnoken inte lika utbredd som snok och huggorm. Förekomsten av hasselsnok är begränsad till specifika lokaler och dessa är det viktigt att skydda eftersom många människor tror att de är huggormar och slår ihjäl dem.

Kopparödlan lever av främst daggmask och återfinns därför ofta i trädgårdar. Skogsödlan lever av små insekter och andra smådjur och den finns i stort sett i alla miljöer där det är varmt och hyfsat torrt. Sandödlan kräver speciell miljö, sand som går att gräva gångar i och därför är den, precis som hasselsnoken, knuten till specifika lokaler. Eftersom den till skillnad från de övriga två ödlearterna lägger ägg, så finns sandödlan bara i den södra halvan av Sverige, Den nordligaste knda lokalen är i trakten av Borlänge.

Annons:
Carmarino
2016-02-19 14:30
#7

Tråkigt att folk inte kan respektera att ormar är fridlysta, och att det är olagligt att slå ihjäl dem. I stockholmsområdet kan man dessutom få hjälp med sin ormfobi på Skanseakvariet: http://www.dn.se/nyheter/sverige/ingen-radder-for-ormen-har/, men det finns säkert hjälp att få även i resten av Sverige.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Inkanyezi
2016-03-09 19:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Snokar hittar man under april-maj i grunda bäckar som småfisk använder för migration, när de tar sig upp till lekplatserna. Naturligtvis förekommer de också vid djupare vatten, men det är lättare att få syn på dem och att fotografera dem när det är grundare, och de kan också förekomma mer talrikt, eftersom fisken är lättare att komma åt när den inte har så mycket vatten att simma i.

Jag brukar ofta gå till en liten bäck där de jagar, och jag har sett snokar också på ett liknande ställe i Blekinge (Möllebäcken från Möllesjön i Hoka ner till Mieån), så det är nog ganska generellt att de mindre bäckarna är bra lokaler för att se snok. Det gäller främst så klart bäckar som har en sjö vid övre änden, så att fisk migrerar genom den för att hitta lekplats. Fisken är ofta mört, abborre och nors. Norsen går typiskt upp vid en viss tid på året, som på en del ställen bara varar några dagar.

Hundtassens
2016-03-20 17:20
#9

Många snokar håller gärna till vid gödselstackar då det är varmt och skönt där inne även på kvällen. Själv har vi haft ungar flera år i bakom stallet vid stacken :)

[KattaBol]
2016-03-29 16:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hittade en fin huggormshona idag, vi har tur som har ett övervintringsställe bara 100 meter från huset.

Rutabaga
2016-03-29 16:35
#11

#10 Fantastiskt vacker! Ögon som rubiner. Bra fotat! 

Nu vill jag också hitta en…

Vänligen, 

Elin 

Grisgurka
2016-04-29 18:16
#12

Otroligt fina bilder och bra bra tilps!

Upp till toppen
Annons: