Annons:
Etikettormar
Läst 1411 ggr
SamPosse
2016-02-21 02:00

VVB!

Hej alla härliga reptilkunniga människor, nu har jag ordentligt kärat mig ner i vvb (vietnamse blue beauty snake) men hittar fattigt med bra information här omkring internet. Hoppas någon kanske har haft en och vill dela med sig om information och erfarenheter av ormen? Pigga, långa, slanka och dagaktiva. Kan vara snappy som unga, något särskilt jag behöver få reda på? :) är väldigt reptilvan, har lite allt möjligt hemma, men känner inte riktigt för att köpa på mig en orm jag inte hittar så mycket information om först haha.

Annons:
SamPosse
2016-02-21 02:01
#1

menar ju såklart vbb, inte vvb. Kan aldrig stava efter kl 00, hurra!

fluffis
2016-02-22 16:29
#2

Vid första tanke så tänkte jag att jag har svårt att tro att det är svårt att hitta info om blue beauty, men nja. Beror kanske på var man kollar :) Kul att du är intresserad! Vad har du redan för djur? Blue beauty är inte supervanlig även om det lär finnas en del exemplar här och där runt om i Sverige. De kan bli väldigt långa och rätt så maffiga och sen humöret… :) De kan vara jobbiga att handskas med i den storleken. De kräver stora terrarier. Det är väl storleken kombinerat med ryktet om humöret och terrariestorlek som fått mig att inte skaffa den här ormen trots att den är förbannat snygg :)

SamPosse
2016-02-24 13:07
#3

jag har haft majsorm, den enda ormen jag har nu är en kungspyton jag skaffade några år sedan, men han är så himlans lugn och medel i storlek och jag känner absolut att jag klarar mer. Jag har daggeckos, crested, apotekarskink, sugar gliders och en rödögd krokodilskink. Jo terrariet tänkte bli hemmabyggt, med måtten 200 cm x 60 cm x 150 cm (bxdxh) som en grundstolpe i min terrariehylla. Har hanterat större råttsnokar förut via min gamla skola och det var superroligt (studerade djurvård och jag arbetade i djurhuset). Känner att jag vill avancera lite i mina djurarter, men vill inte bara göra det utan att ta reda på mer om ormen ^^ även hört en del om deras temperament, men jag älskar utmaningar och är väldigt lugn i min hantering så jag tror det går bra. Även om jag skulle skaffa ormen i fråga och den skulle vara aggressiv och ohanterbar kommer jag inte göra mig av med den, utan mest låta honom leva i fred och hantera minsta möjliga, då kanske vid rengöring av terrariet. Har även en sambo som kan hjälpa till vid hanteringen då de blir lite större :) Reptiler är ju mer.. "prydnadsdjur". Jag hanterar aldrig mina reptiler mer än nödvändigt egentligen. Samt att det är en jäkla fin omväxling med en dagaktiv orm som man kan se mer av från majoriteten som är nattaktiva :)

fluffis
2016-02-24 17:05
#4

Låter som om du har/har haft en hel del spännande djur 🙂

Hade du tänkt skaffa en minsting eller en vuxen blå? Fördelen med de vuxna är ju att man vet längden (och lite om temperamentet) redan. Visserligen slutar ormar aldrig att växa men det brukar inte handla om mycket när de väl är vuxna.

Om vi utgår från att den här arten räknas som trädlevande (vilket Jordbruksverket gör) så klarar sig storleken på terrariet som du tänkt :). Enligt Jordbruksverkets storleksföreskrifter. Personligen kan jag tycka att det kanske känns aningens litet om ormen är över två meter.

Låter som ett bra tänk med hanteringen att man försöker lämna ormen ifred så mycket som möjligt. Sen vet jag inte riktigt hur det ligger till med den här arten om den bör vintervilas svalt eller inte. Låter förresten som en intressant skola du gick. Själv hade jag hästinriktning på gymnasiet. Riktigt roligt hade vi.

SamPosse
2016-02-24 21:04
#5

Minsting såklart :) Jo men eftersom det är ett hemmabygge så är det inte så farligt om man behöver utöka det lite på höjd och bredd när man vet hur lång ormen blir. de växer fort, på 14 månader blir de bra långa. Jag kan anpassa bygget så jag kan lätt ta bort och bygga på. Tror jag ska prova på, läsa lite mer och börja med bygget, man lär sig också otroligt mycket av att ha djuret hemma. tack för infon :)

fluffis
2016-02-25 16:44
#6

:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: