Annons:
Etikettödlor
Läst 1351 ggr
Saga85
2016-02-21 20:32

Akvarium till ögonfransgecko?

Jag är sugen på att köpa en ögonfransgecko (Crested gecko) och funderar på om det går att ha den i ett akvarium eller om man måste ha dem i terrarium. Jag vet att de behöver höjd och mitt akvarium är 30 cm högt.

Annons:
fluffis
2016-02-22 16:45
#1

Kul att du är intresserad! Det är ju det här med ventilationen i akvarier. När man har fisk i så har man ju en maskin som cirkulerar runt vattnet/syret. När man inte har det så är det svårt för luften att cirkulera på ett bra sätt. Därför passar inte akvarier särskilt bra för djur som lever av luft. Det blir för dålig ventilation helt enkelt. Ödlor är inte riktigt mitt gebit men jag har hört om de som har ögonfransgeckos i plastlådor, ibland upphängda på väggen :)

Hanna
2016-02-22 20:50
#2

Kan tänka mig att det inte är särskilt rymningssäkert, dessutom är inte 30 cm vidare högt. Minst 60 i höjd ska de ha. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Saga85
2016-02-22 21:33
#3

Tack för svaren. Med ventilationen tror jag inte skulle vara något större problem, hade tänkt att sätta nät på toppen isf.

Men jo, jag vet att de kräver 60 cm höjd (minst), men har spanat in mig på en sex-månaders hane, och var inte säker på om det är säkrare att börja med lägre höjd när de är små.

Tänkte hur som skaffa en men funderar på en plastlåda i rätt storlek tills vidare.

fluffis
2016-02-23 08:51
#4

För att få bra ventilation måste luften ha ett ställe att gå in på och ett annat att gå ut på. Att ha hål i toppen gör egentligen bara att det blir lättare för värme och fukt att ta sig ut, och ögonfransar gillar ju fukt, men det brukar bli fort torrt med nät i toppen. Du skulle kunna lösa det genom att borra hål lite längre ner alternativt sätta in en fläkt som driver runt luften. Dock är det inte helt lätt att borra i glas så det blir nog lättare med en plastlåda. Där brukar man kunna borra hyfsat lätt :)

[dynamitella]
2016-02-23 14:08
#5

30 cm i höjd räcker tills geckon väger ca 10 gram, och sen är det 60+ cm som rekommenderas :) Akvarium har dålig ventilation eller för mycket ventilation, beroende på hur man gör med locket. 
Oavsett skulle jag rekommendera ett terrarium från början, alternativt en plastlåda med hål i.

Saga85
2016-02-24 14:22
#6

Tack för svaren, jag har spanat in ett exo terra-terrarie. Har även en låda på ca 30 cm (höjd). Funderar på vart, och om,  man kan få tag på plastlådor med 60 cm höjd. Eftersom jag vissa långhelger är hos min pojkvän så tänkte jag att det är smidigare med en plastlåda om man ska ta med sig ödlan.

Annons:
[dynamitella]
2016-02-24 20:13
#7

#6
Jag skulle inte rekommendera att hasa runt på ödlan i lådan :) Bättre att lämna ensam med en skål levande foder de dagar du inte är hemma! (automatiskt regnsystem kan hjälpa dig väldigt mycket).
Ögonfransgeckos släpper ibland svansen för minsta lilla vindpust eller ljud, så räkna med en svanslös inom kort vid flyttar!

Biltema, jula, ö&b, Ikea etc har bra lådor. Inte 60 cm på höjden, men du kan säkert ställa en 60 cm bred låda på höjd om så önskas.

Upp till toppen
Annons: