Annons:
Etikettterrarieteknik
Läst 1328 ggr
Alwyn
3/4/16, 12:05 PM

Mäta luftflödet?

Jag skulle vilja ha en flödesmätare att försäkra mig om att luftflödet blir tillräckligt. Någon som vet var de kan köpas? Hittar inga priser det verkar bara vara laboratorier och företag som kan köpa.

Annons:
Inkanyezi
3/4/16, 12:32 PM
#1

Nej, vem som helst kan köpa. Däremot är det kanske inte så enkelt att mäta, även om man har ett instrument. Det är egentligen bara i ventilationskanaler man kan få någotsånär representativa mätvärden, och de säger inte mycket om luftväxlingen i rummet, som beror på många andra faktorer än hur fort det kommer in luft eller hur fort den dras ut.
http://www.nordtec.se/produkter/handinstrument/luftflode

Luftflödet är bara en faktor, luftväxlingen påverkas också av hur luften flyter i rummet, och det är för långsamma strömmar för att kunna mätas med anemometer. Där påverkar värmedeplacering luftutbytet i hög grad, och för bästa luftbyte är det fördelaktigt med deplacerande luftbyte. Sök på deplacerande ventilation för att se vad det betyder. Grundprincipen är att inluften ska vara lite svalare och släppas in på en låg nivå och successivt värms upp i rummet så att den stiger, och att den sedan sugs ut uppe vid taket.

Alwyn
3/4/16, 6:25 PM
#2

Tack då vet jag, jag får nog skippa det där med att mäta i burarna/terrarierna och gå på magkänslan. Hur luft flödar har jag redan koll på då jag är naturvetare men det är alltid bra att bli påmind! Frågan är hur stora och många ventil-hålen bör vara..? Jag har en burk på 50x100cm bottenyta och höjd 40cm med skjutglas fram. Hål på drygt 8cm diameter finns i höger och vänster sida långt ner (med nät för). Det finns dessutom hål i bakskivan långt uppe ovanför värmemattan. Tänker att dessa hål bör göras större då kanske. Sen finns ett hål i taket och två små (2,5x2,5cm) i glasen.

Upp till toppen
Annons: