Annons:
Etikettormar
Läst 1649 ggr
WolfFire93
2016-03-22 09:21

olika ormar?

Vi planerar att ev. Bygga upp ett terrarium i utrymmet under trappan(stort utrymme), till våra 2 majsormar. Eftersom utrymmet är rätt stort så undrar jag, kan man ha 2 majs + 2 strumpebands snokar ihop? De finns ju i naturen på samma ställe, och de kommer ha över 20 grottor/klättermöjligheter/en större badplats och kanske kan göra 2 varma platser då det e stort(1 på marken och 1 på en hylla) De är inte aggresiva arter och bor som sagt på samma ställe i naturen. Om det skulle funka så är min dröm uppfylld! (Då ormen jag igentligen ville skaffa var stumpebandssnok när jag fyllde 15)

Annons:
Wellcraft
2016-03-22 09:56
#1

Nej, aldrig blanda arter. Majsormar ska egentligen inte heller bo fler än 1, hur stor är ytan totalt?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

WolfFire93
2016-03-22 10:03
#2

Mina funkar helt utmärkt ihop så det tycker jag inte stämmer. Dock så särar jag mina nu efter parning, så hon kan lägga sina ägg ifred och sen e han lugn resten av året. Jag har inte räknat på det, men skulle vilja säja 3m högt × 4m långt x 1m kanske djup(kanske mer?). Minus lite sne tak.

fluffis
2016-03-22 10:19
#3

Själv har jag inte ens majsormar ihop med varandra. I naturen lever de enskilt. Och vem vet egentligen om en orm trivs eller om den äter, bajsar m.m. för att den inte har något val? Där är vi tvungna att lita på vetenskapen. Sen måste jag säga att det sliter mycket på en hona att lägga ägg år efter år. Det där med terrariestorlekar finns det ju lag om så det måste räknas på. Varför inte bygga flera terrarier ovanpå varandra istället? En sak till. Visst är det bra med många gömställen men samtidigt är det också viktigt att få bort avföring/smuts så fort som möjligt och ju mer fyllt ett terrarium är, desto svårare att städa är det. Man får försöka hitta en gyllene medelväg :)

WolfFire93
2016-03-22 10:29
#4

Om jag skulle bygga 2 terrarium på varandra så försvinner ju typ grejen med större terrarium… :/ Det jag har nu e lite större än lagen säger, och jag har tillstånd för ormarna- dvs att någon från myndigheten har varit här och godkännt det. Så eftersom jag vet att det jag planerar är mycket större så behöver jag inte tänka så mycket på mott. Klättrar strumpebandsnokarna också mycket? Om inte så skulle de kunna få bo i det som majsarna bor i nu. (Våra majsar älskar att klättra i träd och ligger gärna långt upp, så vi vill bygga ett högt terrarium)

WolfFire93
2016-03-22 10:34
#5

När vörjar vår sesongen för ormar? Mina parade sig igår, och detta e hennes andra år(hon e inte 2 år dock!) Men om man vet när det börjar så kan man ju sära på dem innan parning och när han har lugnat sig igen kan hon gå tillbaka. För vi vill ev. Inte kläcka ungar varje år heller…

NiklasTyreso
2016-03-22 18:48
#6

Kan man ha människor och chimpanser tillsammans om de tvingas till det? Att tvinga djur av olika arter bo ihop kan vara stressande. Majsormar kan få bakteriesjukdomen bukröta om de hålls fuktigt. Strumpebandssnokar vill ha en ordentlig vattenbalja att simma i. Den ena arten ska ha torrt och den andra fuktigt, en dålig kombination. Nej, blanda inte arter.

Annons:
[dynamitella]
2016-03-22 20:25
#7

Lyssna när du får ett nej. 
Nej, de skall inte gå ihop även om det "går". Ingen ansvarsfull reptilägare cohabiterar arter sådär.

fluffis
2016-03-22 21:00
#8

"Om jag skulle bygga 2 terrarium på varandra så försvinner ju typ grejen med större terrarium… :/"

Vad är poängen med det? Det känns lite som om du vill göra det för din egen skull och inte för ormarnas.

Jag är den som brukar säga ju större desto bättre, när det kommer till vuxna ormar, men det här känns lite att ta i :) Först och främst är jag förstås avundsjuk på att du har så högt i tak :) Men det känns verkligen onödigt att ha tre meter högt till marklevande ormar. Det känns lika onödigt som en människa som är 1.70 m skulle ha en tre meter lång säng :p Med tanke på fallrisken som finns så rekommenderar jag inte högre än 70 cm till majsormar. Visst, det finns majsormar som gillar att klättra och det finns de som är bra på det också, men det känns onödigt att ta risken när man ändå kan ta det säkra före det osäkra.

Min majsorm har trillat ner flera gånger och det blir en rejäl duns som inte kan vara särskilt hälsosam och som dessutom är störande, för såklart händer det alltid precis när man ska till att somna. Naturens lag :) Många som har trädlevande ormar har inte särskilt jättehögt till sina ormar. Många ormar klättrar sidledes och många gillar att ligga så högt upp som de kan. Det innebär att de i så fall ligger högst upp oavsett om terrariet är 30 cm högt eller tre meter högt. Det blir mycket outnyttjad rymd i terrariet. Jag vill också få fram att runt 50-70 cm i höjd faktiskt är rätt så högt trots allt och man kan göra mycket med inredningen på sådan höjd, som gör att djuren kan klättra.

Apropå det där med att ha terrarier ovanpå varandra. Man skulle kunna göra något häftigt med en trädstam som man kapar och sätter i varje terrarium så att det ser ut som att den sitter ihop. Hade nog sett snyggt ut :)

Det låter bra att du har tillstånd för att få ha ormarna. Jag tolkar det som att det är ett tillstånd från kommunen och inte från någon myndighet (om nu inte kommunen kallas för myndighet, blev lite osäker på det just nu). Om kommunen har godkänt din ormhållning så betyder det enbart att de tycker att dina grannar är "säkra". Typ att du har lås på terrarierna och dylikt. Kommunens uppgift är att se till att kommuninvånarna är säkra. Så i så fall har det inget att göra med att ormarna har det bra, att terrariestorleken är tillräcklig stämmer mm., om det var det du tänkte på. 

"Så eftersom jag vet att det jag planerar är mycket större så behöver jag inte tänka så mycket på mott."

Det där tycker jag är ett konstigt resonemang. Fler ormar kräver större terrariestorlek, så det behöver kollas upp i varje enskilt fall. Men jo, har du 4 kvadratmeter i bottenyta så räcker det till fyra marklevande ormar, som låt säga blir max 1,5 m (där majsormar ofta ligger) i längd.

Parningssäsongen för majsormar börjar när vintervilan är slut och vårömsningen är gjord. För majsormar som inte vintervilas vet jag inte hur det ser ut. Sära på ormarna om du inte vill att de ska para sig. Om de bor isär en period och sen träffas igen, som du är inne på, så finns risken att de parar sig då istället, och då kan årsrytmen för ormarna bli konstig.

Det blev ett långt inlägg detta, men jag är ledsen, jag ser tyvärr bara nackdelar med att ha flera ormar ihop. Tyvärr ser jag även nackdelar med att ha för stort. Dels det där med att de kan trilla ner, men även att skötseln blir svårare, vilket i sin tur påverkar ormarna. Att man t.ex. måste pilla runt i terrariet och eventuellt störa ormarna, när man letar bajs.

WolfFire93
2016-03-23 10:11
#9

#8 fair point! Jag tänkte inte ens på fallrisken… det var ju korkat av mig.. Men skulle ja kunna göra som en tvåvåningsbur till hamstrar- med en tjock gren de kan klättra upp till nästa del. Så de har lite mer att göra. :) Ville göra det för deras skull så det e klart jag måste tänka på att de kan ramla. Tack för tipset! :)

fluffis
2016-03-23 12:37
#10

Jag har inte så bra koll på strumpebandssnokar men jag kan tänka mig att de är lite mer av jägare eftersom de äter fisk, och därmed rör sig mer. Däremot majsormar är ju mer eller mindre gjorda för att ligga och dra sig :) Att ha något att göra behöver de inte. Deras hjärnor är inte så pass avancerade att de behöver ha något att sysselsätta sig med. Däremot har de instinkter, t.ex. att hitta mat och hitta en partner. Det är då de i naturen rör sig. Det där med partner gäller bara under våren, och då kan det bli lite mer fart i dem, vilket är kul för oss ägare att se, tycker jag :) Det där med tvåvåningsbostad är en rolig idé tycker jag. I första hand hade jag hellre gjort var sin bostad till två ormar, än ett större gemensamt (jag har skrivit massor om att ha ormar enskilt tidigare och det är också en rekommendation från Jordbruksverket). Men har man platsen så är det en kul idé. Man hade kanske till och med kunnat ha lite mer fuktigt i ena delen, eller annat bottensubstrat osv. Du kommer säkert på något med din fantasi :)

WolfFire93
2016-03-24 00:31
#11

Ja detta kummer bli kul att planera upp som ett nytt projekt :D Ska söka lite på hur de har det i naturen och kanske göra som du säger olika biotoper till dem :3 Ska skissa lite och se hur det blir.

Upp till toppen
Annons: