Annons:
Etikettormar
Läst 949 ggr
Hundälskare
4/3/16, 9:25 PM

Lite frågor om majsorm

Hej jag funderar på att skaffa en majs orm och har läst lite men har lite frågor och hoppas på svar. 1. Spelar det någon roll om vattenskålen/badet ligger på varma eller svala sidan? 2. För att få det fuktigare i terrariumet vart ska man spruta vatten? 3. Om man tar upp den hur länge bör man max hålla i den?

Annons:
WolfFire93
4/4/16, 9:14 AM
#1

1. Det tror jag inte, men du bör nog inte ha värmelampan direkt över vattnet utan på ett ställe där den kan ligga och sola :) 2. För att det ska hålla sig fuktigt länge så kan man fukta ner trästockar/grenar som man har till dem. Att fukta ner levandeväxter + bottenmatterialet är också bra :) 3. Jag brukar märka när de tröttnar, den ena gillar mer att vara ute än den andra :) Men detta är bara mina åsikter :)

NiklasTyreso
4/8/16, 10:49 PM
#2

Fukta inte majsormens terrarium! Den ska ha torrt så den inte drabbas av bakterieinfektionen bukröta. Det räcker med att ha en vattenskål. När ormen ska ömsa kan man sätta in en fuktlåda i terrariet med fuktigt toapapper i så ormen själv kan välja om den vill ligga fuktigt där eller torrt på sina vanliga platser. Majsormar är inga regnskogsdjur så de blir sjuka av för mycket fukt.

Upp till toppen
Annons: