Annons:
Etikettormar
Läst 1236 ggr
[nilvanas]
2016-04-04 15:24

Ta upp majsorm

Har fått hem min första majsorm och låtit han vara ifred i drygt eb vecka. Nu till frågan, vad ska jag tänka på när jag tar upp han? Han är inte van vid hantering utan kopplar nog mest människohänder med mat..

Annons:
CayKantos
2016-04-06 13:49
#1

Ja, han ska iaf inte vara hungrig, och inte precis efter matning heller. Knacka gärna på fönstret till terrariet först och se till att ta tag lite längre ner på kroppen och lite längre upp med andra handen. Låt honom styra vart han vill, sitt på golvet så han inte råkar glida av. Håll inte tag i honom men låt honom bara sno sig runt omkring, låt honom dock inte "fly" och sno sig runt några av dina kroppsdelar i starten. Om han verkar irriterad lägg honom då tillbaka i terrariet, ingen idé att pressa det. Ta ut honom lite då och då i korta sektioner och håll honom borta från huvudet tills han är  van och lugn. Ta aldrig en orm nära hals eller huvude om du inte känner den bra nog!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[nilvanas]
2016-04-07 14:54
#2

Hur märker man om en orm börjar bli otålig/irriterad?

CayKantos
2016-04-07 19:44
#3

#2 Svårt att säga, det kan bero lite, men dom börjar ofta låta och kan stirra intensivt på en, om den böjer ihop sig, typ som en fjäder (alltså typ S format men ganska "intryckt") kan det vara tecken på att dom känner sig hotade och/eller vill attackera, men det behöver det nödvändigvis inte betyda, det lär man fort att känna när man lär känna sin orm. Ett bet i handen är inte så hemskt från en liten majsorm, se bara till den inte får ett bra tag runt din arm eller likn, kan vara svårt att få av dom och dom kan klämma väldigt hårt! och då inte för nära huvudet.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

NiklasTyreso
2016-04-08 22:41
#4

Majsormar vill ha stöd under buken, känna underlag under buken, för att känna sig lugna och trygga. Annars sprattlar de. Sätt fram handen först så ormen får nosa innan du lyfter upp den. Lyft inte ormen om dina händer tagit i ormmat för då kanske ormen tar fel.

Upp till toppen
Annons: