Annons:
Etikettödlor
Läst 777 ggr
[BeataJ]
4/6/16, 10:08 PM

Min ödla har blivit vild!

Hej! Jag har en dvärgskäggagam som är 2 år. Han har alltid varit väldigt lugn. En dag kom min pappa på att vi kunde låta honom springa fritt i vardagsrummet. Han verkade gilla det så vi lät honom göra det oftare. Nu det knappt att få in honom i buren igen. Han springer iväg så fort man är i närheten. Och om man lyckas få in honom så krafsar han på glaset i buren tills man tar ut honom igen. Varför gör han såhär? Hur ska jag få honom tam igen?

Annons:
[dynamitella]
4/6/16, 10:16 PM
#1

Lägg gärna upp en bild på terrariet så vi har en aning om hur han bor :) Reptiler är inte keldjur, och att låta en skäggagam (som vill ha det varmt och torrt) springa i en svensk lägenhet på golvet är inget jag skulle rekommendera. 

Bäst vore att låta honom få ett stort, välinrett terrarium som han helt enkelt är nöjd och glad i.

[BeataJ]
4/7/16, 9:22 PM
#2

Han har ett terrarium men så fort man släpper in honom där börjar han krafsa på glaset och försöka gräva sig ut.

[dynamitella]
4/7/16, 9:24 PM
#3

#2

Jag vet, du förklarade det tydligt i orginalinlägget.

Hur stort är terrariet? Hur stor är ödlan? Hur varmt är det på den kallaste vs. varmaste platsen i terrariet? Vad får han för foder och hur ofta?
Bild på terrariet?

Ingen kan hjälpa utan info om allt detta :)

Hanna
4/10/16, 1:24 AM
#4

Undrar även vilken typ av UV-källa du har?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hundtassens
4/10/16, 3:01 PM
#5

De har också ett gräv behov och med "fel" bottensubstrat kan de inte utföra det här naturliga behovet. vi hade även en liten skäggis där vi faktiskt blev tvungna att tejpa fast en decimeter soppåse på nedersidan av terrariet då han blev stressad. Även fast han hade gömställen. Viss fans det ställen på hans grenar där han kunde se över sopsäcken men då valde han det liksom själv och blev inte alls stressad.

Upp till toppen
Annons: