Annons:
Etikettormar
Läst 999 ggr
oddahviing
4/16/16, 5:37 PM

Majs orm gömmer sig i flera månader?

Min sambo och jag har haft en majsorm i över 1 år. När vi bodde i förra huset ville hon komma ut hela tiden och var STÄNDIGT på glaset. Nu när vi flyttat så har vi bättre rum för henne att krypa runt i, men det här med att komma ut har lugnat sig. Förr brukade hon undvika att vara på den varma sidan i sitt terrarium, men numera verkar hon bara vilja ligga i värmen. Oftast öppnar vi glaset, så slinker hon ut av sig själva när vi inte ser, men nu kan det vara öppet i flera timmar utan att hon kommer ut. Det är varmare i huset vi är nu. Hon var alltså jätte aktiv i flera månader, men nu har det gått 2-3 månader som hon knappt varit aktiv alls. Hon kommer dock ut ibland och vill bli matad med jäman mellanrum, men sen gömmer hon sig i värmen igen. Är inte jätte oroad eftersom hon äter, och vi har sett henne dricka ibland på kvällarna. Men jag undrar om det är normalt för en orm att vara så ombytlig… att vara så jätte aktiv, och sedan helt plötsligt knappt något alls? Förut såg vi henne hela tiden, nu ligger hon alltid under spånet. Hon är c:a 7 år gammal, candy cane och lite mer en en meter lång kanske? Inte mätt henne. Normalvikt vad vi kan se (varken blivit tunnare eller större sen vi fick henne) vi matar henne varannan vecka eller varje vecka med stora möss/små råttor, ej levande. Senaste månaden eller så blev det 3:e veckan eftersom hon inte kommit ut för mat. Hon har aldrig matvägrat.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
NiklasTyreso
4/21/16, 9:26 AM
#1

Du skriver att det är varmare i nya huset, men just på terrariets plats är det kallare just där? Mäter du temperaturen i terrariet med termometer? Kallaste platsen kan vara 21 grader och varmaste 31, men runt mitten är bäst. Vid 21-22 grader äter ormen men det är för kallt för fortplantning. Jag tycker ni ska mata var 10 dag eller max var annan vecka. Var tredje låter lite för sällan om det blir en vana.

oddahviing
4/22/16, 11:42 AM
#2

#1 Jag är hundra procent säker på att det är varmare för henne nu, för i det förra huset hade vi inte ens uppvärmning annat än eld, så det var ofta iskallt annat än i hennes hutt. Vi har en termometer som visar 23 "i mitten" så då måste det vara varmare på hennes värmeplatta där hon ligger. Har hört henne krypa runt under spånet eller 'hoppa till' ibland. Det här är knepigt =/ Hon verkar ju inte alls sjuk…

'-Headlights on the highway-'

Upp till toppen
Annons: