Annons:
Etikettsköldpaddor
Läst 1069 ggr
Tilda Hansson
9/5/16, 10:50 PM

Upphittade sköldpaddor

Hej!

Igår när jag var på promenad med hunden och vi gick runt dammen i närheten, så såg jag något underligt. Jag trodde till en början att det var en plastsköldpadda som någon hade lagt dit, men sedan visade det sig att den var äkta då den började röra på sig. Jag blev väldigt chockad eftersom jag aldrig sett eller ens hört talas om att det finns vilda i Sverige. En halvmeter bort satt en annan sköldpadda. Dem har aldrig varit där förut så någon måste ha dumpat dem där väldigt nyss. De är ca 10 cm, och det såg ut som att dem hade lite gult på kinderna.

Nu antar jag att dem lever rena lyxlivet, men tänker att dem antagligen inte överlever vintern? Isåfall kanske jag kan försöka fånga in dem, men den stora frågan är bara hur? Hade en ide om att lägga någon liknande kräftbur. Märkte att dem har väldigt snabba reflexer då jag testade med håv ett flertal gånger.😛Andra tips på sätt att fånga dem??

Om man då lyckas fånga dem så kanske man kan överlämna dem till tex Slottskogen eller liknande som kan ta hand om dem? 🙂Jag bor i Göteborg.

Vad tycker ni jag ska göra, eller ska jag bara låta dem vara???

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Annons:
barkskog
9/7/16, 10:09 PM
#1

Mycket vanligt att dumpade vattensköldpaddor övervintrar i svenska vattendrag. Gör en anmälan till länsstyrelsen men de kommer antagligen inte att göra något.

[PeterTM]
9/8/16, 9:48 PM
#2

Just dessa arter är numera förbjudna att importera till EU eftersom de riskerar att bli invasiva arter som stör det ekologiska systemet där de släppts ut. Man bör fånga in dem och endera lämna dem till någon organisation som tar hand om dem, alternativt lämna in dem för avlivning.

Tilda Hansson
9/9/16, 7:31 AM
#3

Ja det har jag förstått, men frågan är bara hur jag ska fånga in dem?🤔

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

[PeterTM]
9/9/16, 4:51 PM
#4

#3 Sänkhåv? Det finns många varianter på det temat, gör en sökning så ser du.

Tilda Hansson
9/11/16, 10:13 AM
#5

#3 Det var en bra ide! Vad kallas arten hos sköldpaddorna?

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

[PeterTM]
9/11/16, 12:50 PM
#6

#5 Det brukar vara rödörad (Trachemys scripta elegans) eller gulbukad vattensköldpadda (Trachemys scripta scripta) som folk inte blir av med och som istället släpps ut i smyg.

Annons:
Upp till toppen
Annons: