Annons:
Etikettterrarieteknik
Läst 1618 ggr
DödaFisken2.0
2016-09-07 23:00

Paludarium projekt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå på er. Jag håller på med vad iaf jag tycker ska bli ett roligt projekt. Jag har idag ett akvarium med måtten L50*B50*H50cm som jag ska göra om till ett Paludarium hade jag tänkt mig. Jag kommer att ha ett vattendjup på ca 20cm och då är även någon centimeter med sand inräknat. Bakgrund kommer bli en beställd variant av frigolit, bruk, lack (ja hela proceduren som ni säkerligen känner till redan) Det kommer bli någon form av "klippa" eller vad man vill kalla det så att vatten delen kommer va hela ytan ner till så fisk eller vad man nu har där kommer kunna simma in under klippan och få ta det lite lungt i "skuggan". (Svårt att förklara, så ni får se när bakgrunden landar hos mig framöver) Bakgrunden kommer täcka bak och sido rutorna så insynen kommer endast att bli framifrån. Sen blir det ju lite växter osv upp till är ju då tanken. Ventilation vet jag inte riktigt hur mycket det behövs men baktill på burken så är det två ur skärningar i ramen där det idag ligger sladdar till pump och belysning. Om det räcker eller om jag ska modifiera locket? Någon nämnde data fläktar. Belysning är idag 2st T8 14watt rör. Det är ett möbelakvarium som ska göras om. Vad för belysning man ska ha kan jag tänka mig beror lite på vad för djur o växter som burken ska innehålla ? Filter till vatten delen kommer bli sånt som styrs via en syrepump. Nu undrar jag vad för djur som skulle kunna passa i denna burken? Så man kan läsa på lite om det innan det är dags att införskaffa det. Någon nämnde eldbukssalamander, men vill veta om det finns något annat som kan va lämpligt i denna inte allt för stora burk. Men en bra början tycker jag som är helt ny på det här med Paludarium. Skickar med en bild på hur burken ser ut idag. Mvh

Alla Dårar Har Drömmar

Annons:
Stinastygg
2016-09-07 23:13
#1

Intressant! Paludarium är en dröm jag har, så jag följer gärna projektet med spänning!

DödaFisken2.0
2016-09-08 00:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#2

Belysningen och ventilation är något som ligger o gnager och som jag funderar en del på till o från. Skickar med lite bilder hur locket ser ut samt vad som gömmer sig där under. Ska man behålla den belysningen som är nu eller ska man göra något annat och tex fixa något nät som är där locket ligger idag och hänga någon lampa ovanför burken? På så vis får man ju några extra centimeter i höjd i burken. Samt att ventilationen blir bättre, kanske lite för bra? Ja vad tycker ni helt enkelt? Jag är ju inte så "haj" på detta då det är mitt första Paludarium projekt :)

Alla Dårar Har Drömmar

DödaFisken2.0
2016-09-08 13:49
#3

Att bakgrund är beställd är väl kanske något fel ord haha. Skulle stå att jag har börjat diskutera hur det ska se ut, men jag funderar även på om man skulle ha kört med epiweb få det ser jäkligtfräckt ut med en mossvägg. Men kör jag med epiweb kommer jag nog göra så det endast finns vatten till mossan och köra med mossa även i botten. Vi får se helt enkelt

Alla Dårar Har Drömmar

DödaFisken2.0
2016-09-08 23:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Sådär då va bakgrunden beställd och vi har kommit överens om hur vattendel ska filtreras osv. Så bakgrunden påbörjas väl imorgon kan jag tänka mig så det lär väl ra ett tag innan den har landat hos mig. Det blir den frigolit bakgrund som är behandlad efter konstens alla regler ;) Bakgrunden kommer att ha en "klipp" avsats i höjd med vatten nivån där fiskarna ska ha möjlighet att simma under avsatsen. Det kommer även sticka ned rötter under avsatsen som kommer få en lite mer trollska känsla. Filter blir sånt med pump bakom bakgrunden med med tex filtermatta. Det kommer va strilrör i ovankant på bakgrunden så vattnet kommer rinna över bakgrunden och ge en liten vattenfalls känsla. Gör man ett eget strilrör så kan man ju välja lite vart vattnet ska komma ut så inte växter ovanför ytan blir dränkta. Jag har en bilf framför mig och han som hör bakgrunden tänker rätt lika som mig så det kommer garanterat att bli en kalas bra bakgrund :) Bakgrunden kommer täcka baksidan och sidoglasen. Men jag skickar med två bilder där man på den ena ser en snabb skiss ovanifrån för att få en uppfattning hur det kan komma att se ut. Den andra bilden är också den en snabb skiss på hur det kan se ut. Skissen sedd från sidan och det kommer ju inte att synas senare. Så det kommer ju inte börja ske något med burken förens jag har fått hem bakgrunden. Men vad ska man sätta på sido glasen för att man inte ska se den fula frigoliten och silikonet? Vissa har satt solfilm, andra har målat. Måla tänker jag inte göra. Kanske blir solfilm som verkar funka bra. Idag finns det några sandsnäckor i burken, 3st små perumalar och 2guppy yngel upptäckte jag :p

Alla Dårar Har Drömmar

DödaFisken2.0
2016-09-10 10:38
#5

Denna tråd kommer det ej skrivas mer i eftersom jag får mer respons på en annan sida här på iFokus. Så admin ser du detta så kan du radera tråden.

Alla Dårar Har Drömmar

Upp till toppen
Annons: