Annons:
Etikettoff-topic-annat
Läst 1129 ggr
CayKantos
9/27/16, 4:18 PM

Icke växelvärma Reptiler?

Hej! 

Jag gillar verkligen Reptiler, speciellt ormar! Men jag hörde det fanns vissa reptiler som inte var växelvarma och blev väldigt nyfiken! Vad har ni hört om detta? Vad är det för reptiler och kan ni ngt info om hur det är att äga sånna? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Hanna
9/27/16, 7:58 PM
#1

Jag har hört om ev. EN ödla som inte är det. Har dock för mig att det är väldigt nyfunnet och finns därför inte i hobbyn. Minns inte heller vad den heter.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

CayKantos
9/27/16, 8:32 PM
#2

Hmm..

Well jag ska ha en orm ngn gång! Men jag var lite på tankerna, eftersom ajg älskar reptiler och gärna skulle vilja ha ganska många. Att det hade vart skönt att ha vissa som inte behövde ha massa UVA+UVB och värmeljus, etc. Det blir så himla varmt i rummet, enligt mig (är extremt värmekänslig…) SKulle kunna klara mig med ett par stycken men då slutar det där.. :(

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

fluffis
9/27/16, 8:43 PM
#3

Värme måste reptiler ha, de allra flesta, ormar i alla fall :) Angående UV-ljus brukar man använda tumregeln att det endast är dagaktiva reptiler som behöver det. Vad som gäller för ormar diskuteras då och då men de flesta verkar ha åsikten att ormar inte behöver UV-ljus alls. Det finns en del reptiler som gillar att ha det svalt, tex. salamandrar. Men visst blir det varmt i ett rum fullt med ormar som har tillsatt värme. På vintern tycker jag det är skönt men på sommaren kan det bli väldigt varmt :)

CayKantos
9/27/16, 10:52 PM
#4

Tycker alltid det är varmt! 😎

Och tycker inte det är kul med nattaktiva djur tbh..

Men har du några mer specifika exempel/flera exempel på reptiler som gillar det svalt?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[PeterTM]
9/27/16, 11:02 PM
#5

#4 Du får rikta in dig på bergslevande och  dagaktiva arter som exempelvis Lampropeltis pyromelana. De mår illa om temperaturen går uppåt 27 grader.

Hanna
9/28/16, 5:47 PM
#6

Ögonfransgeckos och jungfrugeckos klarar sig utmärkt i rumstemp, men finns ju såklart en gräns för hur kallt det får bli. Över 28 grader är inte bra för dem. Gonyosoma boulengeri ska inte heller ha sådär supervarmt, men gärna ett ställe som är något varmare.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
fluffis
9/28/16, 6:51 PM
#7

Någon bambusnok, tex. Oreocryptophis porphyraceus coxi har blivit lite populär och de är väldigt fina tycker jag. Allra max 25 grader men helst lägre. Vid 27 grader börjar de må riktigt dåligt. Många kan inte ha sådana ormar med tanke på värmen som vi haft de senaste somrarna. Det krävs i princip att man har luftkonditionering hemma :) Här är lite info: http://www.terrariedjur.se/?page=info&sub=species&speciegroup=42&specie=17458

NiklasTyreso
10/10/16, 8:05 AM
#8

Ryska råttsnokar och Mandarinsnokar sägs trivas närmare rumstemperatur än andra ormar.

danielO
11/11/16, 4:19 AM
#9

Väldigt intressant fråga ang. jämnvarma reptiler! Vad jag alltid trott (kan ha fel) är att alla reptiler i huvudsak är växelvarma även om de till viss del kan styras av metabolism, men inte mycket nog för att bli sedda som jämnvarma. Kroppsvärme hos oss kommer ju i stor del från ämnesomsättningen. Detta skulle alltså innebära helt andra matvanor för en reptil, vilket jag betvivlar skulle gynna deras levnadssätt i det vilda. Men mycket lite har ju hackats i sten när det kommer till reptiler, så det vore kul att följa upp ämnet. Detta med jämnvarma och växelvarma djur framstår också ofta som "antingen eller", vilket inte stämmer helt. Visa gärna källor om något hittas. :) Jag har haft ett hobbyintresse för olika kräldjur sen jag var 11 år, och måste nog säga att blåtungad skink är en väldigt givande art. De är lättskötta och förlåtande, så det finns rum för lärande! Uppdatera mig gärna om ni hittar något om frågan i OP's rubrik

Upp till toppen
Annons: