Annons:
Etikettsköldpaddor
Läst 937 ggr
Hannahtheo
2016-10-06 14:48

Vattensköldpaddor!

Såg en annons idag om vad jag tyckte det såg ut som iaf, en gulbukad vattensköldpadda. Vad jag förstått är det nu förbjudet att köpa/sälja dessa? Men hur är det med att rädda om man ser att dom hålls under usla förhållanden? Sköldpaddan ifråga hade ett kanske 50l akvarium om var 15cm lång, hade inget ljus (bara lampan i rummet) och knappt någon landdel. Barn som tröttnat och ovetande föräldrar som inte vill ha kvar. Kan jag råka illa ut om jag räddar den stackaren? Vill ju bara ge den ett bra hem resten av sitt liv..

Annons:
Hannahtheo
2016-10-06 18:58
#1

Okej, det var värre än jag trodde, gulbukad vattensköldpadda ca 20 cm lång i ett 40l akvarium! Ingen värmare eller pump, och ingen belysning. Jag kunde inte låta den vara kvar. Nu har jag bara ett 120l stående tomt, men efter lite googlande så ser jag väldigt delade meningar om hållandet. Har en innedamm (ca 2*1*1m) där mina dammfiskar går på vinterhalvåret, håller en vattentemperatur på ca 19grader. Om jag delar av den med typ kompostgaller så att fiskarna kan ta sig in där men inte sköldpaddan, kan jag ha dom tillsammans? Är en hyfsat tjock dammduk, finns risken att hon river sönder med sina långa klor? Hjälp mig hjälpa den stackarn!

[dynamitella]
2016-11-09 15:57
#2

De bör ha mellan 23 och 28 graders värme. 19 konstant blir nog lite kyligt. 
Men i nuläget är ju helt allvarligt 120 liters karet bättre än vad den hade..
Se till att paddan har grävbart substrat ifall det rör sig om en hona, men även värmelampa och uva/uvb på lämpligt avstånd. http://www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=turtles&specie=t_scripta

Upp till toppen
Annons: