Annons:
Etikettormar
Läst 1610 ggr
Nathalievalli
2016-10-18 12:17

Skaffa orm

Min son verkligen älskar ormar och vill gärna ha en. Vi har börjar läsa på om ormar och vad som krävs av en själv. Har kollat på mjölksnok tycker den är fin och verkar ju ej bli så stor. Jag har haft mycket djur men dock aldrig en orm så kanske kan få lite info här. Hur stort terrarium behöver man till en mjölksnok? Vart kan man få tag på mjölksnokar? Sen gärna lite tips om vad man ska tänka på. Det kommer bli jag som tar största ansvaret för ormen.

Annons:
fluffis
2016-10-18 16:11
#1

Vad kul att skaffa orm! :) Är man van vid vanligare djur tex. hund och katt så kan man i princip tänka att allt är tvärtom med en orm :) Den är ensamlevande och trivs bäst när den får vara i fred i sitt terrarium. Den ska inte rastas. Den är ofta känslig när det gäller temperatur och luftfuktighet m.m. Mjölksnokar är fina. Det finns några olika arter. Min rekommendation är att åka på en reptilmässa och se sig om. Ett annat tips är att ta kontakt med någon i en förening eller på ett forum, som bor i närheten, som ni kan besöka och få mycket mer inblick och information. Hur stort terrarium man ska ha finns reglerat av Jordbruksverket. Man går efter ormens längd helt enkelt. Frågar du mig så är det bättre med ett ganska litet terrarium till unga ormar/små ormar medan man kan bre på lite mer när det gäller vuxna ormar.

[PeterTM]
2016-10-18 23:05
#2

#1 Nja, inte riktigt rätt fluffis, det finns bara en art av mjölksnok (Lampropeltis triangulum), men eftersom den är spridd från södra Kanada till norra Sydamerika, finns den i 25 olika underarter.

I övrigt är jag helt enig med dig i det du skriver. 

#0 Till dig Nathalie vill jag säga att mjölksnoken är ett bra val som första orm, jag har fött upp många och givit bort flera små mjölksnokar till barn och unga tjejer och killar. Mina barns kusin som är 9 fick en i julklapp förra året.

Det finns många olika varianter av mjölksnokar och de blir olika stora som vuxna, någon underart blir bara 50 cm som vuxen och en annan växer till 2 meter.  En variant som både är populär nu och som finns att tillgå på de flesta terrariemässor, är pueblomjölksnoken från södra Mexikos berg. Den blir omkring 1 meter lång som fullvuxen. Mest populär är en färgvariant av pueblomjölksnoken som kallas "apricot", alltså aprikos. Namnet har den fått för att de annars vita banden på den normalfärgade varianten, är orange på apricot.

De andra två vanliga mjölksnokarna inom hobbyn är sinaloamjölksnoken, också från Mexiko, men från Sinaloaöknens dalgångar, den blir större, omkring 130-140 cm. Den tredje mycket vanliga mjölksnoken inom hobbyn är hondurasmjölksnoken, vilken lever i regnskogen i Costa Rica och Honduras. Den kräver ett annat klimat, varmt och fuktigt och den blir riktigt stor, uppåt 180 cm.

Vill man ha en mindre mjölksnok så är den mexikanska mjölksnoken det bästa valet, den blir cirka 70-80 cm, men kan vara lite svårare att hitta på marknaden.

När det gäller terrarium finns Jordbruksverket L80 att gå efter, men man kan göra det enklare för sig genom att ha ett terrarium som är lika långt som ormen, då är man alltid på rätt sida om lagen, förutsatt förstås att terrariet har rimligt djup och höjd också. Små ormar bor bäst i små terrarier och vuxna ormar i större. Jag har alltid mina små i petboxar (Faunarium), dvs plastterrarium med screenlock. Så väljer jag att göra därför att småttingar alltid tar sig ut ur terrarium med skjutglas.

Jag har fött upp mycket mjölksnokar genom åren av alla tre nämnda varianter, men nu har jag slutat, men jag kan bidra med skötselråd till vad för mjölksnok du/ni än väljer.

Nathalievalli
2016-10-19 05:54
#3

Tack för ditt svar Peter Vad rekommenderar du mig att införskaffa för sort? Vill helst inte ha en orm som blir för stor eftersom ja ej har någon erfarenhet.

[PeterTM]
2016-10-19 06:28
#4

#3 Jag hjälper alltid till om jag tror att jag kan 😃

Jag tycker att du ska gå på nästa terrariemässa som du kan nå till och titta efter en pueblomjölksnok, kanske av färgvarianten jag berättat om tidigare som heter apricot, men det är en smaksak. Annars är som sagt mexikansk mjölksnok ett jättebra alternativ eftersom den inte blir mer än 70-80 cm. Numera kan du kanske också hitta conants mjölksnok, den blir lite större, men ingen jätte och den har fantastiskt klara färger, speciellt det röda.

När du har frågor om de här djuren och deras skötsel, kan du bara gå in och ställa dem. Jag finns som Medarbetare här och som moderator på Terrariedjur.se

/Peter

fluffis
2016-10-19 14:19
#5

Bättre råd än från Peter om mjölksnokar kan man nog inte få :) Han har lång erfarenhet.

Även jag vill rekommendera terrariedjur.se. Här på skötselrådssidan finns det redan skötselråd om mjölksnokar som Peter har skrivit :)

http://www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes

Nathalievalli
2016-10-19 20:55
#6

Hej igen Peter Du verkar vara en vettig kille som har mycket erfarenhet av ormar. Allt detta är en djungel för mig just nu men lär mig mer och mer genom att läsa mig till mycket. Dock vet jag inte vad jag måste ha för inredning direkt el iaf inte när det kommer till bottenmatrial och lampor. Så undrar helt enkelt om jag kan få tips av dig vad jag ska köpa? Vill köpa hem saker och rigga upp för eventuellt köp av orm. Med vänlig hälsning, Nathalie

Annons:
[PeterTM]
2016-10-19 23:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Val av inredning är helt och hållet avhängigt vilken mjölksnok du väljer eftersom de lever i olika miljöer. Pueblomjölksnoken är en höghöjdslevande orm och till dem brukar jag blanda lika delar sand och torvmull som bottenmaterial (blandas efter vikt 50/50 eftersom torven är mycket lättare än sanden per volymenhet), alltså typ 1 kg torvmull och 1 kg sand.

Ormen behöver kunna gömma sig, jag rekommenderar två gömslen i form av kupade barkbitar eller liknande, ett på den uppvärmda sidan och ett på den svalare. Under gömslena har jag ren torvmull utan sand. Vattenskålen ska vara stor nog för ormen att helt gå ner i om den vill bada, jag byter vatten varannan dag. Varje dag är förstås ingen nackdel. 

Jag har dessutom en fuktlåda till alla mina snokar. Det är en tom plastlåda av lagom storlek som jag gör ett hål i gaveln på lagom stort för ormen som ska ha den. Fuktlådan är avsedd för ormen att gå in i innan den ska ömsa så att den inte får problem med det. Till småttingar använder jag exempelvis en väl urdiskad mjukostask, till vuxna blir det godisboxar, såna affärer får sitt plockgodis i, man kan be att få i närmaste livsmedelsbutik. 

I fuktboxen har jag uppfuktad vitmossa (sphagnum) som man kan köpa ffrystorkat på exempelvis reptilmässor, Plantagen eller vissa zoobutiker. Viktigt att det är riktig vitmossa och inte den som man har i adventsljusstaken (det är inte mossa utan renlav).

Som värmekälla väljer jag alltid en så kallad värmematta som placeras under terrariet i ett av de bakre hörnen. Litet terrarium = 7 watt, större terrarium = 14 watt till pueblomjölksnoken. Belysningen är inte särskilt viktig eftersom det här är en i huvudsak kvälls-, natt- och gryningsaktiv orm. Ljuset är mest till för ägaren.

Övrig inredning, som stenar, grenar och annat, kan du bara plocka i naturen, men försök att undvika barrträd och ek. Om det är smuts, jord eller skräp på, är det bara att skölja bort under kranen. Det enda man absolut måste undvika är myror. Levande växter är varje terrarieägares dröm, men sällan särskilt praktiskt. Ormen kryper ner i krukan och välter ur jordklumpen, eller så ligger den stilla på bladen i en vecka så att det bara blir grönt snor kvar av dem. Jag köper plastväxter på terrariemässor.

Om ormen du köper är ett år eller mer, kan du välja ett glasterrarium med skjutglas, men om det är en liten plutt, det vi inom hobbyn kallar juvenil, alltså under sex månader gammal, oftast bara någon eller ett par månader gammal, är det absolut bäst att köpa ett plastterrarium med ventilerat lock eftersom såpass små mjölksnokar tar sig ut i mellanrummet mellan skjutglasen.

Får du tag i en mexikansk mjölksnok gäller lite annorlunda inredning eftersom det inte är en bergslevande orm, exempelvis behöver man inte blanda i sand i torven, även om man ändå kan vilja ha ett lager sand närmast frontrutorna för att det ser trevligt ut. Ibland tar jag lite torra ormbunksblad och klipper i småbitar över bottensubstratet också det mest kosmetiskt.

Om du känner dig lite besviken på att mjölksnokar i huvudsak är nattaktiva, vilket jag vet att många gör, vill jag tipsa om en annan art inom samma släkte, en bergskungssnok som jag själv pysslar med och som jag under tidigare år födde upp, nu har jag bara ungdjur. Det är Tarahumara eller Chihuahua bergskungssnok (Lampropeltis pyromelana knoblochi). Den är dagaktiv och blir strax över metern lång, men inte lika kraftig i kroppen som en pueblomjölksnok blir. Den ser ut så här:

Nathalievalli
2016-10-20 06:18
#8

Jag blev nu nyfiken på en sådan chihuahua bergskungssnok den var väldigt fin. Som jag nämde innan med mitt terrarium så är det H 60 B45 D 45 fungerar det för denna orm? Och då införskaffa ett i plast att ha i början som du skrev

[PeterTM]
2016-10-20 12:08
#9

Ett sånt terrarium funkar till en mjölksnok eller en bergskungssnok fram till ungefär två års ålder, därefter behöver den större.

Plastterrariet köper du bara om det handlar om en liten årsunge, alltså född i år och då väljer du det största på en gång, det är väl 40 x 25 eller någon sånt i bottenyta. Finns i två höjder, välj det högre. I det kan du ha ormen tills den blir ett år, sedan flyttar du över till terrariet du har.

Nathalievalli
2016-10-23 14:23
#10

Såg att jag skrev fel på storleken på terrariet det jag har är B 60 H 45 D 45

[PeterTM]
2016-10-23 16:14
#11

#10 Jag förstod det, jag har sett de där burkarna tidigare 😉

Har du bestämt dig för vad det blir för sort nu då?

Nathalievalli
2016-10-23 18:45
#12

Jag har fastnat för Chihuahua bergskungssnoken som du tipsade om. Så nu ska jag väl försöka hitta en

Upp till toppen
Annons: