Annons:
Etikettsköldpaddor
Läst 3216 ggr
[Camilla.]
2016-10-30 11:53

Mysksköldpadda

Hej, jag har skaffat mig en mysksköldpadda, som jag såg på en blocket annons. Den levde då i ett nanokar 20x20 cm. Sorgligt. 

Därför har jag nu tagit mig an denne och vill ge den ett kanonhem. Är redan förälskad (tänker att det kanske är en hon, har lite kort svans) Elinor är hennes namn i varje fall numera. 

Som  akutlösning har jag placerat henne i den största plastback jag hittat tills jag fått levererat ett 200 liters kar. Sand, stenar, växter, gömställe, doppvärmare på 24 grader. Stänger av den på natten då jag läste att dom ska ha runt 20 grader då. UV-ljus reptil har hon och en stor torr sten att sitta och sola på om hon önskar. Men min fråga är vad gäller akvarium, läste att glasakvarium kan ge upphov till stress …och hon simmar mycket mot "glaset" nu märker jag. 

Fick hem henne igår. Undrar om folk har bilder, idéer och tips på annat än glasakvarium som hon kan bo i istället annars? … utan att lilla donnan ska kunna rymma såklart. Alla förslag är välkomna! Mvh Camilla, och Elinor

Annons:
Fia81
2016-10-30 12:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så här bor vår mysksköldpadda Doris :) Doris kommer även hon från blocket och levde då i ett för litet akvarium. Jag upplevde samma sak som du skriver om Elinor, att hon uppevdes stressad och simmade mot glaset. Men jag började med att varje dag flytta över henne i en separat platsback med tempererat vatten och mycket näringsrik mat, där fick hon vara i ca 1 tim och äta sig mätt. Doris blev mycket lugnare och det stressande bettendet försvann :) I dag äter Doris i sin platsback varannan dag och är en mycket harmonisk dam :) Så här kan det se ut, Doris flyttar dock runt inredningen efter hennes egna önskemål :) En lägre vattennivå kan även motverkar stress :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

[Camilla.]
2016-10-30 20:12
#2

Vad snällt med svar! Jag var på jakt efter sådana flytväxter idag men de hade slut på dom. Men det är på gång. Jag har haft henne i två dygn nu ca. Men jag tycker ombyte att hon vill äta. Hon har nafsat två ggr vad jag sett på en utav växterna. Igår tuggade hon på kalkstens biten jag lade i. Men just torrfodret tycker jag inte att hon vill äta. Jag blir väldigt orolig. Och att lyfta över henne i en annan back törs jag inte, oroar mig då att hon blir mer stressad (även om jag förstod att det har fungerat för din Doris) Jag har funderat på om en kompis till Elinor kanske distraherar, stimulerar etc? Hur är dina tankar gällande det? Jag har inte lyckats hitta vart dom säljer mysksköldpaddor tyvärr dock.

[Camilla.]
2016-10-30 20:17
#3

Förresten, Hur stort är ditt akvarium? Jag letar ivrigt efter ett. Och jag har lite i tankarna på att kanske skaffa större än först tänkt ifall jag flyttar in en kompis åt henne. Har du nån kunskap om dom accepterar en ny individ, oavsett kön osv? Jag har googlat för fullt men läst otydliga svar.

Fia81
2016-10-31 07:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

När vi köpte Doris så gick hon tillsammans med en annan mysksköldpadda. Men dom var inte alls vänner, såg jag här hemma… För att undvika skador så delade jag på dom. Jag konsulterade en veterinär och fick det bekräftat att det var två honor. Mysksköldpaddor är ju en aggresiv art och i ett mycket STORT akvarium (jag har idag det minsta godkänna mått enligt L80) kan två honor fungerar tillsammans, men även det är mycket indviduellt. Två hanar är inte en bra kombination, inte heller en hane och en hona då hanen kan bli mycket aggressiv mot honan. Dom första åren går det bra med flera små myskisar tillsammans, det är när dom blir könsmogna problemen kommer… Vår Doris är ca 4 år och kommer få gå själv nu. Elinor är ju fortfarande ganska ny hemma hos dig, ge henne lite tid, många gömställen och kontinuerligt med mat. Doris får torrfoder, frystorkade insekter och någon färsk räka som godis ibland :) Du kan ge Elinor direkt i hennes akvarium också, men då kommer du behöva byta hennes vatten mycket ofta. I början fick Doris en rot att gömma sig under i plastbacken, jag lämnade även rummet så hon fick vara själv. Nu står hon och tittar på när jag förbereder dagens mål och väntar på att få flyttas över :) Den andra lilla mysk tjejen fick flytta hem till en annan familj där hon blir riktigt bortskämd och väl omhändertagen :) (Då Doris akvarium är placerat i gillestugan så har hon även en natt-värme lampa)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

[Camilla.]
2016-10-31 08:35
#5

Jag är så tacksam för dina svar. Jag tänkte just det med att testa ge henne torkade räkor, eller insekter som du nu tipsade om. Jättebra. Hörde i en djurbutik, som du också skrev att räkor är mer som godis. Jag hoppas att det ska starta hennes aptit mer kanske. Jag tycker nog att hon har varit lite lugnare igår efter att jag hällt i sand och växter etc. Och sen har jag täckt för alla sidor utav baljan förutom en kortsida. Så hon får mer privat och lugn. Jag ska göra mitt bästa och är återigen tacksam för alla dina tips!

Fia81
2016-10-31 09:25
#6

Det är bara roligt att kunna hjälpa till :) Denna art är ju inte så populär i Sverige och det kan vara svårt att hitta bra information. Tänk på att insekterna ska vara proteinrika, ett bra val är mjölmaskar och syrsor. Men det är viktigt att hon äter torrfoder också för att få i sig alla vitaminer :) När du planerar det nya akvariet kan det vara bra med en mindre grävbar landdel. Även om Elinor går själv kan hon behöva lägga ägg (spelar ingen roll att dom är obefruktade) Finns det då ingen grävbar landdel så lägger hon inte äggen utan riskerar istället att dö. Doris älskar att gräva och buffa, hon är stark och flyttar lätt stora rötter och inredning. Jag kan endast ha flytväxter pga detta men dom ätbara sorterna är toppen bra :) Olika nivåer och mycket inredning är populärt :) Doris har 24-25 grader i vattnet dygnet runt, en uvb lampa och en värme lampa över halva terrasen, ca 28 grader där. Nattlampa över andra delen av terrasen ca 24 grader (endst tänd nattetid) Det är bara att fråga om du undrar något mer :) Lycka till med lilla Elinor nu, det låter som om hon har det mycket bra hos dig :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Annons:
Fia81
2016-10-31 11:01
#7

Jag glömde skriva att en riktigt bra filterpump är bra, gärna överdimensionerad med utblåset riktat uppåt då myskisar trivs i lugnare vatten. Mysksköldpaddor är riktiga små "skitgrisar" och det är mycket viktigt att hålla en bra vattenkvalitet. Doris ska få ett ytterfilter nu i dagarna som jag tror kommer underlätta städningen här hemma :) Har du någon bild på Elinor? Det vore roligt :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

[Camilla.]
2016-10-31 14:52
#8

Idag är jag glad och mer lättad! Jag har just gett henne din tredje konserv inlagd larv (själv är jag fruktansvärt äcklad) Men hon åt dom omgående med god aptit och nu ser hon nästan ut att stå och vänta på mer! Mängd mat, har du tips? Jag får inga svar i butikerna dessvärre. Hon verkar inte vilja röra torrfodret som sagt. Jag ska försöka lägga upp en bild på skönheten :) som sagt hon bor i denne baljan tills på torsdag när mitt akvarium kommer.

Fia81
2016-10-31 15:15
#9

Härligt att höra :) Doris är ju ca 1 tim i "matbaljan" då har hon fri tillgång till torrfoder och några insekter. Svårt att säga mängd, hon äter det hon behöver och brukar stå och vänta på att få komma tillbaka. Oftast blir det även lite mat över. Prova kanske ett torrfoder i mindre storlek. Doris gillar inte dom stora bitarna, medan den andra mysk tjejen (som fick ett nytt hem) åt både små och stora pellets.

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

[Camilla.]
2016-10-31 18:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är hon :)

Fia81
2016-10-31 18:41
#11

Vad fin hon är :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Upp till toppen
Annons: