Annons:
Etikettterrarieteknik
Läst 1221 ggr
NicolaivonB
11/23/16, 10:12 PM

Frågor om terrarium

Tjena, jag hade tänkt att bygga ett terrarium då det är billigare än att köpa ett. Men jag har några frågor. 1. Var ska man placera ventilationen? 2. Ska man ha en eller flera ventillationer? 3. Var man man placera en termometer och en sån sak som mätt er luftfuktighet utan att ormen kan flytta de eller skada sig på de?

Annons:
[PeterTM]
11/23/16, 11:43 PM
#1

1. Var ska man placera ventilationen? 

På gavlarna, en nära taket och den andra strax över mitten på gaveln. Inga ventöppningar nedanför halva terrariets höjd eftersom då skapas drag.

2. Ska man ha en eller flera ventillationer? 

Två eller tre om terrariet är mer än 120 cm långt. Då sätter man den tredje ovanför skjutglasen.

3. Var ska man placera en termometer och hygrometer utan att ormen kan flytta dem eller skada sig på dem?

På väggen i terrariet, exakt var är inte viktigt, men helst nära mitten på i höjdled och längdled. Ormar skadar sig inte på dem.

NicolaivonB
11/24/16, 3:00 PM
#2

Tack!

[PeterTM]
11/24/16, 3:43 PM
#3

Vad tänker du för mått och vad ska bo i terrariet? Jag kan ge dig en hint om hur stora öppningarna ska vara.

NicolaivonB
11/25/16, 10:22 PM
#4

Jag tänkte ca 100x 100x 60 cm till en rosenboa.

[PeterTM]
11/25/16, 10:58 PM
#5

Är det 100 högt? Varför i så fall? Rosenboa är inga klätterormar direkt. Behöver veta längd x djup x höjd, annars kan det bli fel på beräkningarna.

NicolaivonB
11/26/16, 11:01 AM
#6

Jag menar 100 cm långt 100 cm brett och 60 cm högt

Annons:
[PeterTM]
11/26/16, 2:31 PM
#7

Okej, då blir det tre öppningar med måtten 10 x 32 cm för torrt klimat, alternativt tre öppningar med mått 10 x 16 cm för fuktigt.

Eftersom dina mått är såpass ovanliga, mer som en sköldpaddsburk, föreslår jag att du väljer de större måtten, men ordnar så att du kan stänga till gavelöppningarna med skjutluckor för att minska öppningarna om det blir för torrt.

fluffis
11/27/16, 7:49 AM
#8

Jag rekommenderar betydligt mindre djup. Dels är det svårt att nå in i ett terrarium när det är så pass djupt. Man behöver ju städa etc. Dels om man behöver flytta terrariet så är det skönt om det går genom en dörröppning. 60 cm djupt är min gräns men jag har inte särskilt långa armar :) Förresten hur mycket ett terrarium kostar beror ju helt på hur och vad man bygger det av. Jag tror att alla mina hemmabyggen har varit dyrare än jag hade kunnat köpa dem för, men så är jag också noggrann och vill ha dem av hög kvalitet :)

Upp till toppen
Annons: