Annons:
Etikettormar
Läst 1443 ggr
Klaaraa
2016-11-27 16:07

Kopparödla

Hejsan!

När vår familj kommit hem efter att ha varit hos morfar i en vecka fann vi en liten kopparödla i ett terrarium hemma hos oss. Min systers kompis skulle flytta till Spanien och dumpade då lilla "Ormis" hos oss då de inte visste vad de skulle göra med henne.

Så där stod vi med en kopparödla som varit i fångenskap i över 10 år. Eftersom hon är van vid att få maten serverad och inte går i ide längre kan vi tyvärr inte släppa ut henne i naturen igen. 

Detta är något som gör mig irriterad. Kopparödlor är fridlysta och ska inte hållas i fångenskap. Men nu får det väll bli ett undantag eftersom  hon inte överlever i naturen längre. Just nu får hon mask 1-2 gg i veckan och har såklart fri tillgång till vatten. Jag försöker att göra det så naturligt som möjligt för henne.

Har ni några tips på hur man på bästa sätt tar hand om en kopparödla? 🙂

Mvh Klara

Annons:
[PeterTM]
2016-11-27 16:26
#1

Varför inte vintervila den? Den lär inte bli mycket äldre om den berövas vintervilan. Jag tycker att du ska sluta mata och efter ett par veckor i normaltemperatur, sänka temperaturen successivt under en vecka ner till 8-10 grader och låta den vara i vila i två-tre månader. Sedan ta upp den och efter en veckas tempökning mata försiktigt. Fram i maj släppa ut den.

Upp till toppen
Annons: