Annons:
Etikettödlor
Läst 832 ggr
WolfFire93
2016-12-25 14:42

Jemen parning??

Vi har fått tagit hand om 2 jemenkameleonter akut. En som jag känner hade beställt 2 hanar, men avbeställt, men de kom i alla fall vid transporten och behövde akut hem då inget var redo eftersom vi redan har terrarium och diverse så fick de komma hit. Alla blev kära så vi köpte dem. Verkar tycka om oss en hel del och har inte varit något problem … Tills idag … Den lite större som blossar ut i färg klängde på den andra och slingrade ihop svansarna m.m, vilket den andra inte tyckte var kul … Eftersom jag har ormar så tycker jag det liknar parning … Efter att ha särat dem så googlade vi en del och det ser ut som om de parade sig…(vi drog inte isär dem … utan bara sa åt den stora att komma och lossa framtassarna, så han kom upp själv). Men båda har sporrar … ganska små dock, den större kan blossa ut i färg men den andra är ljus i färgerna … Kan det vara en hona?? Vad innebär detta för oss? Hur är marknaden för kameleonter, kan man sälja ungarna? Eller ska vi slänga ägg som kommer? Ska de ha ägglåda??? Tack på förhand för all hjälp!

Annons:
[PeterTM]
2016-12-25 17:24
#1

Jag tycker inte att det låter som parningsbeteende, utan mer som om den större hanen trycker ner och visar dominans över den mindre hanen. Annars tror jag att den mindre också skulle visa upp starkare färger.

Jag har dock ingen stor erfarenhet av kameleonter, så här får du en länk till det absolut bästa skötselråd om jemenkameleonter som finns på svenska.

http://www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=c_calyptratus

WolfFire93
2016-12-26 10:20
#2

Tack!! Det var en supersida! Jag ska försöka övertyga familjen att vi måste överväga om vi ska sälja den ena. Låter dock som parning även på den sidan, ska fixa en ägglåda och se vad som händer.

Kilala
2017-01-02 15:56
#3

Har du bild på dom? Är ni säkra på att det är en av varje? Sedan så ska vuxna jemenkameleonter bo en och en och aldrig tillsammans bortsett från vid parning…

Mvh Susanne

Upp till toppen
Annons: