Annons:
Etikettfoder
Läst 1172 ggr
Tokyo
2017-01-08 22:04

Nutrobal till vattensköldpaddor

Är nutrobal ett bra tillskott för vattensköldpaddor och hur ofta ska det isåfall ges? Kosten består av räkor/fiskbullar, grönsaker (oftast tomat, men även zucchini/olika typer av sallad) och pellets. Mat 3 ggr/veckan.

Annons:
Tjeja
2017-01-08 22:59
#1

Kan o vet egentligen inget alls om vattensköldpaddornas näringsbehov. Men kan säga att när jag som okunnigt barn hade en rödörad vattensköldpadda i ett par år så fick den leva på varmkorvsbitar. Hela tiden! Stackaren! I ca två år tills jsg lessnade på kraken och lämnade tillbaka den till affären jag köpt den från. Den överlevde de åren hos mig utan att blivit till synes sjuk i a f. Så när jag läser om det du ger din sköldis så låter det spontant för en okunnig som fantastiskt mycket bättre i alla fall! 😁

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Saga85
2017-01-31 00:43
#2

Vad är det för vattensköldpadda du har?

Och varför får den fiskbullar? Om det är en vuxen rödörad vattensköldpadda skulle jag satsa på att ge hela, råa småfiskar, mask och räkor i köttväg och mer bladgrönsaker istället för tomat, och en mindre mängd "vanliga" grönsaker (den vegetabiliska delen ska vara större än den animaliska).

Nutrobal kan du ge 2-3 ggr/veckan (dvs när den får mat).

Tokyo
2017-01-31 06:58
#3

#2 Vad exakt menar du med blandgrönsaker?

Saga85
2017-01-31 15:19
#4

#3 Blad, inte bland. Alltså sallad i olika varianter. Under sommaren kan du även plocka på dig kirskål, maskrosblad  men om du vill kan du ju även ha ett växtkar där du kan odla egna vattenväxter eller snäckor att ge.

Och med "vanliga" grönsaker menar jag typ morötter, broccoli, ärtor m.m.

Upp till toppen
Annons: