Annons:
Etikettsköldpaddor
Läst 1242 ggr
powerade
1/14/17, 2:22 PM

Släppa ihop 2 sköldpaddor?

Hur funkar det att släppaihop två stycken sköldpaddor? Ena har levt hela sitt liv ensam.

Annons:
Transfiguration
4/10/17, 4:13 AM
#1

Puffar upp lite då även jag undrar ^^ har en hane, Gulbuk, 13 år varav 7 pr ensam, akvarium på närmare 400 liter.. Söker erfarenheter inte "fakta" jag kan googla fransjäkv och säkert redan har läst :)

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

powerade
4/10/17, 6:21 AM
#2

För domhär sköldpaddorna gick det bra (2 honor)

Transfiguration
4/11/17, 5:31 AM
#3

Härligt :) jag har en hane dock så blir lite klurigt

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

Chinesecrestedlover
4/13/17, 1:40 AM
#4

#3 Jag har tidigare haft rödörade (de finns tyvärr inte mer, sjukdom…😭) men jag satte ihop min hane (som i och för sig tidigare levt med en hona, men det hade då gått många år sedan dess) med en vuxen hona som levt ensam. Han var väldigt på till en början, bet i fötterna på henne, vifftade i ansiktet m.m. (parningsbeteende) men det lugnade sig sedan och de levde sedan ihop; tills det att han tyvärr drabbades av svår sjukdom som han inte klarade att ta sig ur (trots behandling). Hon levde sedan ensam tills det att även hon tyvärr dog, plötsligt och utan förvarning. De blev båda runt 20+ (hanen hade jag från att jag var två år och han var bebis. Min livskamrat…lämnade mig alldeles för tidigt 💔.Honan var en omplacering, hon kom till mig då hon var i "tonåren"). 

De fick träffas första gångerna i badkaret, neutral plats och lättare att sära de om det skulle behövas. De bodde sedan tillsammans både i sitt akvarium och i en inhägnad utomhus utan några problem. 

Min hane blev faktiskt en annan sköldpadda sedan han fick henne till "fru". Innan (när han levde ensam) så var han rädd när han var ute i inhägnaden, vågade sig inte ofta ur poolen och solade inte gärna annat än precis vid vattnet m.m. Han kastade sig omedelbart ner för minsta lilla. Han åt inga grönsaker (han var inte van vid annat än animaliskt, tyvärr), trots upprepade försök med diverse olika. När hon kom in i hans liv så vågade han sig längre ifrån poolen när de var ute, han hoppade inte ner direkt m.m. Han började t.o.m. smaka på lite olika grönsaker! För första gången i sitt liv! Det märktes att han trivdes med att ha henne hos sig. Han fick en lycklig sista tid i livet och de stereotypa beteenden (simma fram och tillbaka vid rutan av akvariet m.m.) som jag uppmärksammat när han levde ensam (fick inte köpa en till för föräldrarna…struntade i det sen🤪…när jag blev 18 och han fick sin efterlängtade fru) - försvann helt!!! 

Lycka till med sköldisarna 😃

Mvh/Chinesecrestedlover

Transfiguration
4/13/17, 10:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vilken härlig historia <3 Var de lika gamla? Lika storleksmässigt? #4 Finns en gulörad (min hane är gulbukad) som ganska akut söker hem fast hon finns i en stad rätt långt bort. Min hane är 13 år, levde sina första 6 år med sin bror men sendess ensam i 7 år innan jag tog emot honom och även hans bror akut, men de kunde inte vara ihop mer, hane-hane och brodern var något större. Min är ca 20 cm, nån cm mer kanske. Honan som behöver nytt hem är 4 år och 25 cm ca. Ovetandes sattes hon ihop med annan art av mindre modem, ca 18 cm och det höll på att sluta riktigt illa. Min hane ser jag som fredlig, väldigt social, vill ha upppnärksamhet (och räkor ;) jämt, orädd. Gentemot människor så var honan lite avvaktande så svårt att veta ang dominans etc. Har ett akvarium på närmare 400 liter, stort nog för två? Jag vill så gärna testa men rädd att det inte ska funka alls och har ej plats,tid eller råd med ett kar i den stl till då jag har stort terrarie samt gnagarbutar. Har även fått frågan om att ta emot en gulbukad med akvarium här i stan men den gulörade ör mest akut då den knappt har 200 liter att simma i. Men går inte att "resta och lämna tillbaks" då avståndet är långt. Råd någon? Bild på min soldyrkande herre <3

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

Transfiguration
4/13/17, 10:20 AM
#6

Art tog min text vägen :O

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

Annons:
Transfiguration
4/13/17, 10:21 AM
#7

Testar igen; Var de lika gamla? Lika storleksmässigt? Finns en gulörad (min hane är gulbukad) som ganska akut söker hem fast hon finns i en stad rätt långt bort. Min hane är 13 år, levde sina första 6 år med sin bror men sendess ensam i 7 år innan jag tog emot honom och även hans bror akut, men de kunde inte vara ihop mer, hane-hane och brodern var något större. Min är ca 20 cm, nån cm mer kanske. Honan som behöver nytt hem är 4 år och 25 cm ca. Ovetandes sattes hon ihop med annan art av mindre modem, ca 18 cm och det höll på att sluta riktigt illa. Min hane ser jag som fredlig, väldigt social, vill ha upppnärksamhet (och räkor ;) jämt, orädd. Gentemot människor så var honan lite avvaktande så svårt att veta ang dominans etc. Har ett akvarium på närmare 400 liter, stort nog för två? Jag vill så gärna testa men rädd att det inte ska funka alls och har ej plats,tid eller råd med ett kar i den stl till då jag har stort terrarie samt gnagarbutar. Har även fått frågan om att ta emot en gulbukad med akvarium här i stan men den gulörade ör mest akut då den knappt har 200 liter att simma i. Men går inte att "resta och lämna tillbaks" då avståndet är långt. Råd någon? Bild på min soldyrkande herre <3

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

Chinesecrestedlover
4/13/17, 2:50 PM
#8

#7 Fasen all min text försvann…råkade trycka på nåt…var precis klar…suck. Då börjar vi om då 😡 

Dessa arter har ju honor som är större än hanar så det bör ju inte utgöra något problem (om man håller sig till rimliga gränser naturligtvis, en bebis på några cm med en vuxen lär inte fungera så bra). Min hona var stor, i storlek med en mattallrik typ och hanen var ganska liten,  men det gick hur bra som helst. 

Nu gällde ju detta två av samma art (och jag skulle inte sätta ihop sköldpaddor av olika art, min personliga åsikt är att man inte blandar arter… utom då fiskar kanske och där får man ju inte blanda hur som helst heller naturligtvis). 

Man brukar ju generellt avråda från att blanda olika arter…om det fungerar att blanda dessa specifika arter får någon annan svara på, för som sagt jag skulle inte gjort det. Jag hade valt en hona av samma art. 

Ibland är hanarna väldigt mycket "på" honorna och det kan ibland därför behövas två (eller flera) honor som bor med en hane. Då måste man ju såklart tänka på att det då krävs mycket utrymme. 

Angående om ditt akvarium är stort nog så får du helt enkelt mäta och räkna efter L80 och helst ta till lite (eftersom dessa är minimimått). 

En sköldpadda i storlek med honan, dvs. 21-30 cm (vilket ju blir den man får förhålla sig till) kräver enligt L80. 

Minst 1 kvadratmeter (yta)

Minst 0,2 kvadratmeter (vattenyta vid grupphållning)

Minst 35 cm (vattendjup)

Tänk också på att dessa arter (rödörad, gulbukad och gulörad aka. Trachemys scripta ) alla blivit förbjudna inom EU.  På Naturvårdsverkets hemsida (naturvardsverket.se) står det följande angående dessa förbjudna invasiva arter (och andra): "Från och med den 3 augusti 2016 är det förbjudet att byta, odla, föda upp, transportera, använda och hålla 37 arter som listas som invasiva främmande arter av unionsbetydelse, enligt EU-förordningen 1143/2014 om förebyggande och hantering av introduktion och spridning av invasiva främmande arter. Efter den 3 augusti 2017 blir det också förbjudet att sälja dessa arter."

Mvh/Chinesecrestedlover

Transfiguration
4/13/17, 5:37 PM
#9

Mycket medveten om lagen .

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

Upp till toppen
Annons: