Annons:
Etikettätliga-växter-till-din-reptil
Läst 2659 ggr
Instabeliebeer
2017-02-04 13:16

Vandrade pinnar

Hej! Är det normalt att en vandrar pinne spelar död? Kan man ger dem grönsaker såsom gurka, morötter osv? Kan de äta koriander och mynta?

Annons:
Maria
2017-02-04 13:21
#1

En vandrande pinne är ju ganska orörlig så att den låtsas tror jag knappast, men det är väl en del av deras beteende😉

De pinnar jag har haft har antagit "pinnform" när man rört dem, men har efter ett tag fått fram benen och börjat gå med gungande gång.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Instabeliebeer
2017-02-04 13:50
#2

Okej, mina ligger nu och sover. Har märkt att de gör så. Men vad gav du dem? Vill ju ge dem gurka eftersom det är mycket vatten i? #1

Instabeliebeer
2017-02-04 16:06
#3

Hej! Kan man ha kutterspån istället för sand? För jag tänkte när man sprayar vatten?

Maria
2017-02-04 16:38
#4

Jag tyckte det var lättare att se äggen i sanden för tänk på att ta bort de små svarta äggen annars står du där med 100-tals minipinnar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Instabeliebeer
2017-02-05 21:56
#5

#4 jag har köpt terrarium bark som är giftfri osv. Köpte också 2 till då jag ville ge de ett bättre liv än i djuraffären. Jag gav de koriander vilket de inte åt så gav de sallad och de åt nästan direkt. Jag märkte att den ena är ca 8cm lång och har en liten uringning vid baken så undra om det kan vara ägg? Hoppas på ägg hehe. Kan de äta björkar? Kan de äta de flesta träd man ha i skogen?

Maria
2017-02-06 07:03
#6

Hoppas inte på ägg. Var ska du göra av alla småpinnar? Det är jättejobbigt.

Jag vaknade en morgon av att taket i köket var mörkare på ett ställe och där uppe satt säkert 200 minipinnar och jag fick ställa mig på en stege med en pincett och fick samlat ihop alla små i burkar med ungefär 20 stycken i varje.

Sedan åkte min man omkring i stan och försökte bli av med pinnarna i zoobutiker och det var inte lätt.

Jag kan inte minnas att jag plockade någonting utifrån för att ge pinnarna utan de fick olika sallader och grönsaker man kan köpa men det är säkert någon annan som vet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Instabeliebeer
2017-02-06 07:32
#7

#6 Tänkte bara spara ca 5 ägg. Resten fryser jag. Har läst att de lägger ägg extrem ofta då är förberedd

Maria
2017-02-06 07:41
#8

Jag tror inte de överlever frysning så det bästa är nog att göra sönder dem innan man slänger dem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Strangecollector
2017-02-07 01:23
#9

Många vandrande pinnar äter löven från björnbärsbuskar (inte bären och inte de jättesmå ljusgröna löven då de är giftiga). Vissa äter också löv från ek. Det är bara att plocka hem ett par kvistar, skölja av dem, eventuell trimma bort taggarna och sätta kvistarna i en liten vas med vatten. Inte så att de kan trilla ner i vasen och drunkna då. För att ge dem vatten så brukar man spraya löven i deras bur med vatten, de dricker vattendropparna! Det finns vissa sorter av vandrande pinnar som behöver mer vatten än andra och man kan ge dem vatten genom pipett.
Men prova löv från björnbärsbuskar eller ek och säg till hur det går!

HunterLily
2017-02-12 23:54
#10

citronmelis brukade funka till mina pinnar

Kaninhoppning

Mollypierce
2017-03-08 12:40
#11

Du kan ge gurka men var noga med besprutningsmedel.  Besprutningsmedel är oftast till för att döda insekter/hålla insekter borta och ja, vandrande pinnar är insekter.  Citronmeliss är bra såhär i vintertid. Under sommaren är blad och pinnar från hallonbuskar perfekt. Rekommenderar sand eller jord som botten, jord är bra för att hålla en fuktig miljö medan sand är bra för att man kan se äggen.

Upp till toppen
Annons: