Annons:
Etikettfoder
Läst 1326 ggr
CorneliaAndersson
4/16/17, 1:07 AM

Kanin som foder?

Hej!

Jag är bara lite nyfiken. Är det några här inne som matar sina djur med kaniner/kaninungar?

Hur får ni isåfall tag på dessa? Föder ni upp själva? :)

Jag är ju själv kaninuppfödare, och jag vet att många uppfödar-vänner är helt emot att sälja som 'ormmat'. Jag däremot förstår att vissa faktiskt ger kanin, och är helt okej med det, såvida kaninen är humant avlivad innan.

Så, hur många är det egentligen som ger sina reptiler kanin?                                                  Gör du? :)

(Berätta gärna vilken form av reptil ni har etc.)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
[PeterTM]
4/16/17, 12:28 PM
#1

Det krävs ju att man sysslar med stora boa- eller pytonormar för att kanin ska vara rimlig föda, men de som har såna matar ofta med kanin. Numera finns det nog igen som matar en orm med levande kaniner, dels för att det är grymt, dels för att det inte är tillåtet och dels för att ormen skulle kunna få livshotande skador av kaninens klor.

När jag för länge sedan (1970-talet) hade stora ormar var det oftast kanin på menyn. Endera fick jag köpa frysta eller föda upp själv och avliva. Numera är det inga problem att köpa frysta foderdjur, från möss och kycklingar, till råttor, kaniner och smågrisar.

CorneliaAndersson
4/16/17, 1:14 PM
#2

#1

Spännande. Men menar du främst vuxna kaniner? Jag tänker lite mer kaninungar :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[PeterTM]
4/16/17, 2:22 PM
#3

#2 Vilket storlek på kanin avgörs ju direkt av storleken på ormen, så jag menar både och.

CorneliaAndersson
4/16/17, 5:04 PM
#4

#3 Ja, sant :)

Tänkte eftersom du skrev om de större ormarna.

Men, är det inte många då som söker? Jag undrar eftersom jag vet att även reptiler behöver äta, och ibland får man ju fler kaninungar än förväntat.

Dock är jag så otroligt rädd för att de inte ska bli avlivade humant före, utan får 'lida'.. Humm..

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Meja H
4/16/17, 5:59 PM
#5

Men fy. Om jag hade reptiler skulle jag aldrig ge dom en kanin. Det är ju som att ge en orm som en kanin ska  äta.

NÄ FY ENLIGT MIG!

[PeterTM]
4/16/17, 6:17 PM
#6

#4 Även de stora ormarna är ju små från början, så det kommer att börja med vuxna möss, sedan råttor i olika storlekar och därefter kaniner, från 300-400 gram och uppåt beroende på hur stora ormarna är.

#5 Kaniner är ju stapelföda för många djur och när jag var liten hade vi kaninuppfödning för mat själva. Har man stora ormar finns inte så många alternativ att tillgå än just kanin. Annars finns ett för stort glapp emellan råttor och smågrisar.

Kaniner är ju herbivorer och ormar carnivorer, så det skulle ju inte gå att vända på steken så att säga. Däremot finns det ju ormar som lever av andra ormar och då får man mata med det.

Annons:
tlover
4/16/17, 6:17 PM
#7

#5 Förstår inte alls problemet. Nu har jag ju själv inte orm men att vilja ge sitt djur det bästa möjliga är väl inte konstigt alls.

Kaniner äter ju normalt inte kött så jag förstår inte liknelsen heller.

Skulle jag ha orm skulle jag nog iallafall till viss del föda upp eget faktiskt. Vi barfade vår katt delvis med kanin tex

l'm back

Meja H
4/16/17, 7:59 PM
#8

Tycker bara att det är fel att ge ett helt friskt djur som mat

[PeterTM]
4/16/17, 8:02 PM
#9

#8 Svårt att ha djur då, åtminstone djur som lever av andra djur, för ingen matar väl med sjuka foderdjur? Jag skulle ju inte äta ett sjukt djur själv.

tlover
4/16/17, 9:11 PM
#10

#8 att ge sjuka djur är förmodligen olagligt. Skulle du äta sjuka djur själv?

l'm back

Meja H
4/16/17, 10:17 PM
#11

Nej skulle inte äta ett trevligt  husdjur överhuvudtaget.

Jag är väldigt djurkär och vet inte något om reptiler. Kan mycket om tex hamstrar,kaniner och hundar. Jag gillar helt enkelt inte att man ger trevliga husdjur som mat till andra djur och har växt upp med det

Kirnzy
4/16/17, 10:21 PM
#12

#11 måste bara fråga, ger du inte din hund eller hamstrar något kött? Eller menar du bara att det inte är okej bara för att kaniner är sötare än andra djur?

Meja H
4/16/17, 10:33 PM
#13

Nej mina hamstrar får inte kött.

Sa jag att jag hade en hund?

Min pappas tjej har en hund och efterssom jag inte bor där så ger jag den inte kött. Men jag antar att dom ger den kött såsom kyckling gris och ko?

Kaniner anser jag är husdjur och inte mat.

Vore inte svarat på denna tråd då alla är imot mig och säger att jag har fel…

Annons:
[SuperNaturalBeing]
4/16/17, 11:46 PM
#14

#13 Fast om det nu är fel att mata med kanin, vad ska dessa ormar äta istället då? De måstr ju också äta. Och du verkar inte ha problem med att man matar med möss, råttor och gris? Vilket är konstigt för alla dessa djur hålls också som husdjur så varför är just kaninen "off limits"? Jag har själv haft möss och älskade mina fina små tjejer, men har ändå inget problem med att möss används som foder. Och dessutom är grisar betydligt mer intelligenta än kaniner (mer än katter och hundar faktiskt) så om nått inte borde användas som mat så är det ju grisen? Eller är grisar inte söta nog så då är det okej? Nu är detta inte menat som en attack mot dig, utan som en tankeställare. Det finns en anledning till att vi är "emot dig." Dels för att vi helt enkelt är av en annan åsikt, vilket är vår fulla rätt, och dels för att dina arument är rätt ologiska. Inte för att du inte har rätt att känna som du känner dock. Vill du inte äta kanin eller använda dem som foder då är det helt okej, men kommer man in på ett reptilforum och säger "usch och fy", så får man acceptera att folk inte håller med.

Helena1978
4/17/17, 12:56 AM
#15

#13 vilket animaliskt protein ger du till dina hamstrar? Jag har själv inga ormar, och älskar djur, men accepterar helt och hållet att ormar måste äta olika smådjur för att överleva. Dock har jag ju två katter och de är ju köttätare, och äter ju själv kött så jag ser inget konstigt i det. #13 Om du är född: 2004 så har jag förståelse för hur du resonerar, du kanske kommer att se på det annorlunda om några år.

[PeterTM]
4/17/17, 6:02 AM
#16

#11 Man äter eller matar förstås inte med "ett trevligt husdjur". De kaniner man använder som mat till människor eller andra djur är inga husdjur som man umgås med. De hålls ungefär som de stutar som föds upp för att bli köttdjur på hösten, knappt någon kontakt med människor alls.

tlover
4/17/17, 6:51 AM
#17

#11 så du skulle inte äta ko? Gris? Lamm? Kyckling? Dessa är också husdjur och kan även hållas som sällskapsdjur om man vill det. Kaniner hölls som husdjur som gav kött och päls långt innan dom blev sällskapsdjur. Har man djur som köttdjur har man dom inte riktigt som sällskapsdjur heller utan med tanke på att dom ska bli mat en dag, liksom grisbonden, mjölkbonden osv också gör.

l'm back

Fransu
4/17/17, 8:02 AM
#18

Tycker ni går lite hårt åt Meja H nu. Hon blev nog bara lite chockerad av att det finns dom som ger kaniner till sina ormar. Har själv ormar och dom får upptinade möss till  mat. Jag har fått vänja mig vid det. Tycker dom är så söta och det känns i hjärtat att dom har fått sätta livet till för att jag ska kunna mata min orm. Men så får jag också tänka att kalvar är söta och jag glatt tuggar i mig kalv-schnitzel…

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Meja H
4/17/17, 11:34 AM
#19

#18 Tack :)

[PeterTM]
4/17/17, 5:29 PM
#20

#18 Nja, jag vet att hon inte är så gammal, men jag menar inte att gå hårt åt, mest nyfiken på hur hon resonerar. 🙂

#19 När jag var barn var det förbjudet att gosa med kaninerna just på grund av att man inte skulle skapa band till djur som sedan skulle bli söndagsmiddag. Kanin som husdjur har vuxit fram under omkring 50 års tid. Före det var det mest matdjur.

Annons:
Meja H
4/17/17, 5:50 PM
#21

#20 Vet att man åt kanin förr. Min mamma åt kaningryta och hennes syskon tävlade om vems kanin dom åt. (Dom ville ju äta sin egen för att den skulle va godaste)

Fransu
4/17/17, 8:21 PM
#22

#20 Jo, jag förstod att dom flestas tanke var nog att få Meja att förstå grejen. Inte att vara taskiga. Men jag kunde liksom känna igen mig i henne hur hon tänker. Jag hade nog kunnat reagera ganska mycket likadant när jag var i min ungdom. Att jag bara hade tyckt att det var förfärligt att söta kaniner blir orm-mat. Fortfarande när jag kollar på naturfilmer och lejonen inte lyckas i sin jakt så pustar jag ut för att gasellen, eller vad det nu är dom jagat klarade sig. Men lejonen då? Jag gillar ju lejonen också och vill att dom ska må bra. Och äta behöver dom och dom käkar inte morötter. Så är det ju bara. Så det är ju lite hycklarmentalitet över det, för min del.

Min reaktion var helt enkelt att jag verkligen kan känna med Meja H här. Förstår verkligen hur hon känner.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
4/17/17, 10:11 PM
#23

#22 Jag kan förstå det jag också, men den sentimentalitet vi människor ser på naturen med, passar inte in, för naturen gör inte skillnad på äta eller ätas, så man måste helt enkelt bara lära sig att så funkar det. Den enes död, den andres bröd.

Meja H
4/18/17, 4:29 PM
#24

Jag förstår varför man ger t.ex. kanin och möss till ormar men gillar det inte ändå och så är det.

[PeterTM]
4/18/17, 4:43 PM
#25

#24 Man behöver inte gilla det, var och en får såklart både tycka och göra som man vill. 🙂

Dock, om man inte kan stå över sina känslor kan man inte ha köttätande djur. Jag kan inte heller påstå att matningen är njutbar, men jag gör det ändå för att jag vill ha mina ormar. Intresset för dem är större än obehaget att mata med foderdjur.

Meja H
4/18/17, 4:46 PM
#26

Tex i hundmaten ser man knappast ett dött djur och mina hamstrar äter vegitariskt :) Dom kan få lite köttfärs ibland men annars vegitariskt

tlover
4/18/17, 4:48 PM
#27

#18 Är det mer rätt att säga "Fy" till folk som har köttdjur till kött än att sakligt förklara för någon varför det är så?

Jag vet "Fy" är relativt milt (jämfört med tex "Äckligt", "Hemskt", "mördar stackars djur") jämfört vad man annars kan få höra om man har kaniner till kött men det gör det väl inte rätt att fördöma?

l'm back

Annons:
[PeterTM]
4/18/17, 4:55 PM
#28

#26 Nej förstås, men det är kanske inte så stor skillnad om man tänker efter? Jag menar, det är ju kaniner i både hund- och kattmat även om man inte ser det.

Fransu
4/18/17, 5:31 PM
#29

#27 Det har jag inte sagt att det är. Som jag skrev, jag förstod hennes reaktion. Hon blev chockad, det var kanske första gången hon insåg att folk ger kaniner till sina ormar. När jag blir chockad, arg eller på något annat sätt upplever starka oväntade känslor kan jag säga saker som inte är helt "rätt".

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Upp till toppen
Annons: