Annons:
Etikettormar
Läst 1086 ggr
[Tildeenberg]
2017-08-05 20:06

Kan ej dvala orm

Hej! Jag har en majsorm som aldrig dvalat förut då vi inte haft tillgänglighet till det. Jag har två frågor angående dvalning Vi kan ha majsormen i garaget, men då är vi oroliga att han kommer att vakna då vi kör ut bilen varje dag? Är detta ett problem? Undrar också hur man ska göra med att succesivt öka ljus och temperatur under 3veckors tid när man väcker ormen. Tar man upp den i terrariet och ökar ljus och värme därifrån eller gär man det från boxen den dvalar i? Tacksam för svar!

Annons:
[PeterTM]
2017-08-06 00:14
#1

Platsen där vintervilan sker bör hålla temperatur mellan +8 och +12°C. Om garaget klarar det så fungerar det. Ljustimmar och tempökning sker successivt under ca 7-10 dagar efter att ormen lagts tillbaka i terrariet.

Har man exempelvis en värmematta under terrariet så ska den alltså inte vara på och inte heller eventuell värmelampa, när ormen läggs tillbaka i terrariet efter vintervilan.

En orm dvalar inte, den sover alltså inte, utan den vintervilar. Det betyder att den kommer att vara vaken och röra sig, om än mindre och saktare än annars. Därför är det säkert ingen större störning om ni tar ut bilen. Dock gäller det ju att se till att det inte blir minusgrader i garaget, för det klarar ingen orm.

fluffis
2017-08-07 09:43
#2

Du har fått bra svar redan. Jag vill bara lägga till en grej. Jag misstänker att ni tänder i garaget när bilen körs in och ut. Det måste bli märkligt för ormen att det plötsligt kommer ljus så jag rekommenderar att lägga något över så att det inte kommer starkt ljus på ormen. Akta ventilationshålen till ormen bara! :)

Upp till toppen
Annons: