Annons:
Etikettödlor
Läst 1825 ggr
Yukionna15
2017-08-06 21:07

Vilken ödla är bäst för en nybörjare?

Hej, har alltid haft en förkärlek för ormar och ödlor och har alltid velat skaffa en, men då min pappa var livrädd för dem och sedan att det inte fanns tillräckligt med plats där vi bodde så fick den planen ligga på is. Men nu har jag börjat fundera på att skaffa en ödla igen! Eftersom jag inte har erfarenhet av dem och vet att olika ödlor behöver olika sorters terrarium och habitat, olika foder m.m, skulle jag vara tacksam ifall någon skulle vilja ge mig förslag på vilken som skulle fungera bäst för mig som är nybörjare 🙂 Jag har några arter som jag är intresserad av och skulle vilja veta ungefär vilken av dem (eller någon annan som ni kan rekommendera) som skulle passa mig 🙂 .

Mina preferenser är lite större ödlearter, gärna någon som man skulle kunna få handtam, som ej kommer att vara stressad utav att bli hanterad under dagarna. Har inga problem med att utfodra ödlan med insekter, möss, grönsaker, frukt m.m. Men jag har hört att vissa arter är växtätare, vissa insektsätare och andra blandad kost, så om ni kunde förklara kort om deras kost så att jag får en ungefärlig bild av vad det skulle bestå av, skulle det underlätta 🙂 Lite om hurdant terrariehabitatet borde vara samt temperatur 🙂 Vilka arter har ni erfarenhet av och hur anser ni att de är när man hanterar dem? 

De arter som jag fattat tycke för:

Grön Leguan

Vattenagam (ej den kinesiska underarten) 

Större arter av kameleonter

Jag är öppen för andra arter ni har att rekommendera för en nybörjare, men gärna en lite större ödleart 🙂 

Tack på förhand, och ber om ursäkt för det långa inlägget.

Annons:
[dynamitella]
2017-08-08 19:39
#1

Det finns inga reptiler vad jag vet som mår bra av att bli hanterade. Jag vill bara inflika det lite snabbt, innan du tittar vidare på reptiler. De får inte ut något av våra interaktioner så som vissa däggdjur får,  utan kan snarare sluta äta och må dåligt av hantering dagligen.

Grön leguan är absolut ingen nybörjarreptil. De blir alldeles enorma och kan vara mycket aggressiva. Behöver flera kvadratmeter med klimatkontroll. Tål hantering bra men humöret och storleken kan utgöra ett stort problem.

Vattenagam är väl ok i storlek, men kräver också stort utrymme med mycket vatten, samt vill inte heller hanteras. Tål fysiskt hantering men brukar inte uppskatta att man petar för mycket på dem.

Kameleonter är känsliga och ska inte heller hanteras. Finns i olika storlekar och är mycket vackra, men ska bo i sitt terrarium - inte tas ut för skojs skull bara.

Vad jag kan komma på såhär på rak arm är skäggagam och leopardgecko. De kan säkert tolerera några minuter utanför terrariet per vecka. Ögonfransgecko är en personlig favorit, men de kan vara mycket hoppiga och släpper svansen vid rädsla.

NiklasTyreso
2017-08-22 01:22
#2

Leopard gecko är bäst v g skötsel och hantering.

Transfiguration
2017-08-24 00:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mina första ödlor var två dabbagamer, skaffade en tredje sen. De lever i ökenmiljö så lampor är viktiga, solplatsen ska ligga på 50 grader o svalaste runt 30. Det bästa o enklaste enligt mig är att de är vegetarianer. Sallad, grönt/blommor plockar ute pudrat med vitaminer o kalk, en skål frön, ev skål med lite vatten (jag brukar ha lite vatten ihop med det gröna). De är rörliga, nyfikna o ofta lätta att få hanterbara. Min ena äter gärna ur handen o klättrar upp o sitter på min arm. Det finns olika arter, mina är marockanska ur omastyx nigriventis/acanthinurus o blir ca 30 cm som vuxna, största är nog den egyptiska ornata, riktigt stilig!

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

Upp till toppen
Annons: