21: Reptilshoppen - Köpes

Terrarium

2017-08-28 22:38 #0 av: felixhaljeskog

Hej!

Nu e de så att jag har skaffat min första orm, en Afrikansk Hussnok, en liten kille på cirka 4 år. Det vart rätt impulsivt köp, har dock velat ha en orm ett tag, men det va inte meningen först att jag skulle ta hem denna, så jag står utan Terrarium, ska dock iväg imorgon för att köpa ett, tänkte bara höra här ifall någon vet någon i Örebro som säljer begagnat? Har kollat diverse grupper på facebook men får verkligen inget svar där. Hur som helst så kommer jag köpa ett nytt imorgon om inte annat och diverse tillbehör som behövs. 

Just nu bor han i en petbox, och han har precis börjat ömsa och jag undrar om det är några problem att han är i en petbox till imorrn under ömsningen? Vill även passa på att fråga om ni vet hur lång tid en ömsning tar ungefär då jag inte hittar någon info om det.

När jag fått ordning på allt så ska jag lägga ut bild å presentera honom! Tummen upp

Anmäl
2017-08-29 00:32 #1 av: [PeterTM]

Det är bäst för ormen att ha en fuktlåda när den ska till att ömsa så att ömset släpper som det ska och inte fastnar kvar i bitar. Särskilt på ögonen är det en stor risk. 

I vanliga fall använder man en plastbox av något slag, beroende på hur stor ormen är ihopringlad, kan det vara allt ifrån en urdiskad mjukostburk, till en 2-liters glasslåda när det handlar om småsnokar. Jag brukar göra ett lagom stort hål i sidan på boxen och fylla med sphagnum (vitmossa), dock inte renlav som många tror är vitmossa.

Om du ännu inte har skaffat någonting, kan du lägga ormen på en fuktig frottéhandduk förutsatt att det går att hålla temperaturen uppe så att inte ormen blir kall, tills den har ömsat.

Det är lite svårt att förstå vad du menar med att "han har precis börjat ömsa". Om ormen har satt igång att ömsa handlar det bara om ett par minuter för att få av ömset, men om du menar att ormen precis blivit gråblå på ögonen kan det ta en vecka eller mer.

Anmäl
2017-08-29 16:00 #2 av: felixhaljeskog

Det jag menade var att han hade börjat ömsa bort skinnet, så han har ömsat klart nu, sitter dock kvar lite med tanke på min slarvighet, så ska ta bort det åt honom.

Anmäl
2017-08-29 16:52 #3 av: felixhaljeskog

Terrarium e fixat nu iallafall så nu är han inflyttad dit! Eftersom jag e ny inom reptiler så undrar jag bara lite basic grejer, typ vart ska huset/grottan placeras? Eller spelar de någon roll? Har värmeslinga tänkte om den ska stå ovanför den eller på den "kalla" ytan? Och även, hur mycket bottenmaterial ska man ha i? Eller e de valfritt?

Anmäl
2017-08-29 19:47 #4 av: [PeterTM]

Hussnokar är inte direkt några grävare, så du behöver inte ha mer än 2-3 cm bottensubstrat. Gömslen bör finnas både på den värmda och den ouppvärmda sidan.

Var sitter ömset som blev kvar? Inte på ögonen?

Anmäl
2017-08-29 21:11 #5 av: felixhaljeskog

Okej då vet jag, tack så mycket för svar!

Han hade tydligen inte ömsat, jag trodde, han ömsade nu idag när han kommit in i terrariet, så allt e borta förutom lite på huvudet. Hur blir det om de skulle vara kvar vid ögonen? E de farligt för dom?

Anmäl
2017-08-29 21:19 #6 av: [PeterTM]

Ja, öms som blir kvar måste bort, annars skadar det ormen. Om det sitter över ögat så torkar ögat in och ormen blir blind. Om det sitter på kroppen torkar fjällen ihop där och det blir en läkt slada som liknar ett brännsår. Om det sitter öms kvar runt svansen så torkar svansen och faller av.

Anmäl
2017-08-29 22:29 #7 av: felixhaljeskog

Tack för infon, ska ta bort det omgående!

Anmäl
2017-08-30 06:31 #8 av: [PeterTM]

Om det sitter hårt så lägg ormen i en Hammarplastlåda eller motsvarande med lufthål. Lägg i en  vattenindränkt frottéhandduk som du vrider ur så mycket du kan. Tänk på att använda handvarmt vatten och se till att temperaturen håller sig på rätt nivå. Låt ormen vara i boxen tills allt har lossnat.

Anmäl
2017-08-30 22:08 #9 av: felixhaljeskog

Gled ur sitt skinn utan problem nu!

Anmäl
2017-08-30 23:21 #10 av: [PeterTM]

Vad bra, men se till att ordna en fuktlåda att ställa in nästa gång det är dags för öms Skämtar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.