Annons:
Etikettormar
Läst 1180 ggr
Ewii
2017-08-30 20:40

Terrarium till kungspyton?

Hej!
Har bestämt mig för att köpa mig min första orm! 
Har jobbat med ormar från och till under ungefär två år och har äntligen bestämt mig för att ta steget till att faktiskt skaffa mig en egen och valet har fallit på kungspyton.

Ett terrarium har blivit införskaffat, men nu saknas allt innehåll innan det till slut blir dags att skaffa en liten invånare. Blir helt snurrig av alla olika valmöjligheter som total nybörjare på detta med att inreda ett helt eget terrarium och få allt rätt. Så vänder mig nu till några som kanske har lite mer koll på läget och kan ge mig en knuff i rätt riktning kring de saker jag kanske är som mest förvirrad över…

Värmematta/värmelampa? Vilket funkar bäst och vad gör alla dessa olika wattal för skillnader och vilket bör man välja?

Belysning? Vad för belysning fungerar bäst? Hur bör man tänka kring alla olika sorters lampor?

Fuktighet? Några tips på hur man som bäst kan hålla fuktigheten på en lämplig nivå?

Tack på förhand!

Annons:
Äppelsnäckan
2017-08-30 20:53
#1

Tänk på att ha ett nät runt lampan, annars kan ormen bränna sig. Du kan ha en pryl som automatiskt filtar på timer, eller så kan du fukta manuellt med en särskild fuktspruta eller blomspruta.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

[PeterTM]
2017-08-30 23:47
#2

Jag skulle nog rekommendera både värmematta och värmelampa till kungspyton, men helst ordna så att lampan inte monteras inne i terrariet och att den timerregleras så att den släcks på kvällen och tänds på morgonen. 

Värmemattan däremot har man på dygnet runt, men varning för överdrivet hög temp från såna, använd dimmer eller termostat. 

Belysningen skulle jag säga kan vara av ordninär typ eftersom det i huvudsak handlar om en nattaktiv art, därmed alltså inget UV-ljusbehov. Du kan välja lampa efter tycke och smak.

Kungspyton behöver omkring 60-65 % relativ luftfuktighet. Det är inte så högt att man behöver installera regnsystem, eftersom då riskerar man fjällröta istället. En vanlig sprayflaska går bra för att upprätthålla rätt nivå. Skaffa en hygrometer så att du kan avläsa luftfuktigheten. Se till att ha en fuktbox, alternativt öka på luftfuktigheten till 75 % när ormen ska ömsa.

Upp till toppen
Annons: