Annons:
Etikettormar
Läst 932 ggr
felixhaljeskog
8/30/17, 10:15 PM

Bottenmaterial + värmeslinga

Så, som jag skrivit tidigare så är jag ny när det gäller reptiler och har själv en Afrikansk Hussnok. När jag skulle köpa alla tillbehör till terrariet så köpte jag någon som heter Reptibark tror jag, köpte inte en jätte stor påse för jag visste inte riktigt hur mycket jag behövde, och det visade sig var för lite så köpte även Torv (utan tillsatser givetvis) och nu har jag läst att man inte ska ha torv tillsammans med värmeslinga? Jag skaffade en värmeslinga innan och hade den tillsammans med barket. Men är det brandrisk om man har torv tillsammans med slingan?

Skulle behöva lite råd angående detta då jag inte vill utsätta varken mig själv eller ormen för brandfara.

Annons:
[PeterTM]
8/30/17, 11:23 PM
#1

Om slingan blir så varm att det finns brandrisk kan den skada ormen långt innan torven börjar brinna så det låter som en skröna tycker jag. Annars är det lätt att reglera värmeslingan endera med en termostat eller en dimmer.

felixhaljeskog
8/31/17, 1:21 AM
#2

Okej. Jo det har jag tänkt skaffa mig, men vad fungerar bäst temperatursmässigt, slinga eller matta? Eller lampa till å med? För en snok vill säga dåra.

fluffis
8/31/17, 7:52 AM
#3

Värmekablar är mer fuktsäkra. Det är inte värmemattor, om de inte är speciellt gjorda för fukt. Det är största skillnaden. Annars är det ju samma sak att de ger värme båda :) Jag har själv slutat med värmemattor och övergått till värmekablar pga. fuktsäkerheten. Å andra sidan har jag även övergått till djur som vill ha det lite fuktigare :) För att mäta bottenvärmen så rekommenderar jag en infraröd termometer som man kan rikta rakt på värmekabeln, värmemattan, barken etc. för att få ut mer exakta temperaturer. En värmekabel ska ligga fritt och inte nudda sig själv. Om den gör det så kan den bli hiskeligt varm.

felixhaljeskog
8/31/17, 11:04 AM
#4

#3 Okej då förstår jag, jag känner dock att jag har problem att få upp värmen i terrariet då den varma delen inte överstiger 27 grader, är det bättre med värmelampa till den varma delen?

Upp till toppen
Annons: