Annons:
Etikettormar
Läst 1090 ggr
Assbuttofthelord
9/3/17, 3:40 PM

Frågor inför kungspyton.

Tjena! Det är så att jag om ett tag ska skaffa kungspyton och jag tänkte redan nu börja fixa med terrariet. Jag är en färsking när det kommer till detta, men jag och även min far har alltid varit intresserade av reptiler. Men jag har ju en del frågor om vissa saker. Ska tillägga att den är en juvenil jag ska få hem som kommer vara ungefär 3 mån 1, först och främst undrar jag hur hög luftfuktighet det ska vara i terrariet? (Och hur gör ni för att få den dit) Har frågat detta i andra forum men fått väldigt blandade svar vilket ju kanske är lite konstigt, så jag fråga här med. Jag har ett existerar terrarium men nät i taket, känns ju som att både värme och fukt försvinner ut där, hur löser man det på ett bra sätt 2, Hur gör ni era fuktlådor? Vad har ni för material i dem? Har ni kanske något tips på hur man får sem lite snyggar, hörde någon som använde en vanlig grotta, funkar det? 3, matar ni dem i eller utanför terrariet? 4 hur länge borde man låta dem vara efter man får hem dem? förutom matning då? 5, finns det några blommor som man kan ha i terrariet, Kungspyton är ju rätt klumpiga så jag kan tänka mig att de lätt har sönder mindre blommor. Men en benjaminfikus kanske skulle funka? 6. Vill gärna ha lite allmänna tips på hur ni inreder terrarierna, kanske lite biler

Annons:
vallhund
9/3/17, 4:47 PM
[PeterTM]
9/3/17, 8:01 PM
#2

Jag gör fuktlådan av en tom plastburk av lagom storlek, Ta upp ett lagom stort hål strax under lockets kant och fyll med fuktad sphagnum (äkta vitmossa). Man kan dölja fuktboxen med exempelvis plastväxter/blad.

Var man matar ormen är definitivt en fråga om tycke och smak. Jag har alltid matat i terrariet. Levande växter är väl varje terrarieägares dröm, men de flesta ormar förstör dem, så jag väljer alltid att fästa exempelvis plastmurgröna på grenar.

Kungspyton är ingen extrem regnskogsart, så den ska inte ha alltför hög relativ luftfuktighet, cirka 60-65 % RH och det uppnås genom daglig duschning med sprayflaska.

Ventilation i taket är den sämsta varianten, den släpper ut värme och fukt som du säger och ger ingen vidare ventilation. Om det torkar ur för snabbt kan man sätta igen en del av taknätet.

Upp till toppen
Annons: