Annons:
Etikettormar
Läst 1157 ggr
Fransu
2017-09-11 18:22

Aggressiv trynsok, juvenil

Vi var på reptilmässa i Borås i förra helgen och kom hem med en liten trynsnok, en hane ca 3 månader gammal. Han är vår andra trynsnok då vi i våras köpte en vuxen hona på 3 år. (Vi har även en majsorm som vi haft sen förra sommaren som vi också köpte som juvenil)

Problemet med vår nya trynsok är att han är rejält aggressiv. Vår vuxna hona kan väsa och härja lite, men har aldrig varit i närheten av att hugga. Men den här nya ungen hugger hejvilt! Min man har blivit biten en gång. Så nu när vi hanterar honom så använder i en tång för att han inte ska komma åt att hugga. Han hugger på tången också.

Det händer också att han far omkring i sitt lilla terrarium och "lufthugger". Precis som om han ser något som vi inte kan se.

Har vi haft oturen och fått tag i en aggressiv orm, eller är detta vanligt? När vi skaffade vår första orm, majsormen, så läste vi att juveniler kan bitas eftersom dom är rädda. Majsormen har aldrig bitit oss. Han skallrade lite med svansen i början vid hantering. Men har blivit hur lugn och trevlig som helst att ha med att göra.

Så ni med lite mer erfarenhet av ormar, behöver vi oroa oss för vår nya orms temperament, eller är det övergående? Kan vi göra något för att få honom tryggare? Vi låter honom vara ifred utöver matningarna. Han äter med god aptit och har till och med ömsat en gång. Så fysiskt verkar han må fint.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
[dynamitella]
2017-09-12 16:52
#1

Rent spontant vill jag påstå att reptiler inte behöver vara tama alls för att vara bra husdjur. Jag hade bara låtit trynsnoken vara ifred och sett till att terrariet är stort nog och har gott om naturliga gömställen och grävmöjligheter. Även se till så att han inte stressar mot spegelbilden i rutan eller hugger mot något annat som stressar honom utanför terrariet.

Fransu
2017-09-12 18:34
#2

#1 Tack för ditt svar! Du har helt rätt, reptiler inte behöver vara tama. Vi har dom inte för att umgås och gosa med dom, men det är ju trevligare och lättare vid hantering om dom låter bli att hugga hela tiden. Framförallt när vi inte är så erfarna ormägare ännu. Och det är viktigt att ormarna mår bra.

Gömställen och grävmöjligheter har han. Däremot kan han nog se sin spegelbild i rutan, det har jag inte tänkt på. Det får vi se till att lösa. Tack igen för ditt svar! 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

fluffis
2017-09-13 09:11
#3

Vad kul att ni har skaffat en till orm :) Jag håller med dynamitella, låt ormen vara. Åtminstone för ett tag, typ ett halvår eller så.

Fransu
2017-09-13 12:03
#4

Vi tar ut våra ormar när dom ska äta. Vi har särskilda matningslådor åt dom. Vi för lite anteckningar om ormarna, som när dom ömsar, om dom äter och när, vikt osv.

 

Tycker ni att vi ska hoppa över att ta ut den lille, att han får sin mat i sitt terrarium istället?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

fluffis
2017-09-13 16:26
#5

Det är jättebra med anteckningar. Jag gör likadant, skriver ner när de ätit och ömsat :) Jag tycker att matningen ska ske i terrriet för så små. Precis som du säger så är de ofta livrädda och i naturen hade de haft många fiender. Inte konstigt att de försvarar sig.

Upp till toppen
Annons: