Annons:
Etikettormar
Läst 1836 ggr
felixhaljeskog
2017-10-05 16:38

Stressöms?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Så, jag upptäckte för ett tag sen att min orm såg ut att ha ett skadat fjäll, och tänkte först om det kunde vara något jag hade i terrariet som han kunnat skada sig på, så tog bort det som hade lite vassare pinnbitar osv, har hållit koll sedan dess för att se så att något inte blev värre. Men nu under det senaste dygnet har han blivit väldigt dassig i färgen och när han rullar ihop sig så ser det ut som att fjället buktar ut och han har även tappat mer fjäll. Ni ser vad jag menar på bilderna. 

Så med tanke på att han ömsade för ungefär snart 2 månader sedan, är det en ny ömsning pga stress som är på gång eller kan det vara något annat? 

Måste säga att jag inte hanterar honom ofta då jag fått höra att det kan framkalla stressöms osv.

Annons:
felixhaljeskog
2017-10-05 16:46
#1

Vill också lägga till att han ofta gömmer sig, vet dock inte hur han är på nätterna, men när jag väl har hanterat honom så har han inte riktigt verkat slö eller något sådant.

[PeterTM]
2017-10-05 17:20
#2

På bilderna ser det ut som om ormen har massor av gammalt öms kvar på kroppen?

felixhaljeskog
2017-10-05 17:44
#3

#2 Det jag också tänker lite, men efter senaste ömset hade han ingenting kvar, det här har kommit det senaste dygnet.

[PeterTM]
2017-10-05 18:16
#4

I så fall har han misslyckats med ömsningen kapitalt. Har du fuktbox i terrariet? Nu måste du hjälpa ormen av med ömset. Ventilerad, uppvärmd Hammarplastlåda med en fuktig frottéhandduk tills allt är loss.

felixhaljeskog
2017-10-05 19:51
#5

Så det är ett misslyckat öms alltså? Så tätt inpå förra ömset?

Det ska fixas omgående! Ska jag hjälpa med bad och så också?

[PeterTM]
2017-10-05 20:26
#6

Bad är inte särskilt effektivt och stressar dessutom ormen. Om ormen ska bada så ska den bestämma det själv. Bättre att göra som jag tror jag sa till dig tidigare; lägga ormen i en ventilerad Hammarplastlåda med en urvriden frottéhandduk tills dess att allt öms har släppt. Glöm inte att se till att lådan håller värmen.

Två månader är inte någon extremt kort tid emellan öms.

Annons:
felixhaljeskog
2017-10-05 20:30
#7

Har en plastlåda med frottéhandduk i nu! Det konstiga är bara att han inte har visat några tendenser på att börja ömsa, som t.ex. dassig fjäll, eller gråaktiga ögon osv. Utan det bara kom på en dag.

Okej, trodde det var rätt kort tid. Tack för hjälpen, ska hålla ett extra öga på honom nu så han ömsar klart!

[PeterTM]
2017-10-05 20:34
#8

Ömsskinnet brukar lossna av sig själv när ormen rör sig mot frottéhandduken i boxen. Jag har hjälpt många ormägare tidigare med såna här problem. Det är viktigt att man har en fuktbox till snokar eftersom ömsprocessen kan komma snabbt och man kan missa att den är på gång.

[PeterTM]
2017-10-05 20:36
#9

Ömsningarna bestäms i huvudsak av två faktorer, endera att ormen växer så att skinnet blir för litet, eller att det yttre hudlagret blir nött så att ormen bland annat får svårt att se

felixhaljeskog
2017-10-05 20:47
#10

Okej! Men hur länge växer ormar?

[PeterTM]
2017-10-05 21:11
#11

Hela livet, men i avtagande takt.

felixhaljeskog
2017-10-05 23:52
Carmarino
2017-10-06 09:55
#13

Är det en regnbågsboa du har?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
felixhaljeskog
2017-10-06 11:26
#14

#13 Nej, en afrikansk hussnok :)

Carmarino
2017-10-06 11:47
#15

#14 Aha. Tyckte bara att huvudet var så likt en regnbågsboa. De brukar dessutom ha ungefär den färgen innan de ömsat. Det är först efter ömsningen de skimrar i regnbågens alla färger. 🙂

Fast nu när jag har kollat lite foton på regnbågsboor så upptäckte jag att jag glömt att de har ett streck mitt på huvudet. Dessutom är huvudet mer trekantigt än på din snok.☺️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[PeterTM]
2017-10-06 16:37
#16

#15 På en colombiansk regnbågsboa (Epicrates maura), som är den regnbågsboa som färgmässigt mest överensstämmer med hussnoken, skulle den fläckiga teckningen fortfarande kunna urskiljas när regnbågsboan är i den här storleken 🙂

Carmarino
2017-10-06 16:59
#17

Den jag hade var en Epicrates cenchria maura, och när den skulle ömsa skinn så syntes knappt teckningen. Om jag minns rätt så var min orm något tjockare än snoken i #0, och jag har för mig att den var runt 110-120 cm. Den liknade de här:

https://www.exotic-pets.co.uk/columbian-rainbow-boa.html

https://i2.wp.com/www.biolib.cz/IMG/GAL/57280.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/23/Rainbow_Boa_jlbd1.JPG/1200px-Rainbow_Boa_jlbd1.JPG

Nu är det ju över 40 år sedan jag hade den, så minnet har bleknat en hel del. Kan inte minnas att jag sett någon regnbågsboa sedan dess, så det var väl därför jag tog fel. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[PeterTM]
2017-10-06 18:55
#18

#17 Det är samma art, men släktet är reviderat numera. Jag var först i Sverige med att avla dem 1976. Ungar hade fötts tidigare i Sverige, men av redan dräktiga importerade honor.

När de föds är de kraftigt mönstrade och mönstret försvinner efterhand som de växer, men det kan fortfarande anas när en colombiansk regnbågsboa är i storlek som hussnoken här.

Ormen i din tredje länk är ganska ung och man kan skönja mönstret på den.

felixhaljeskog
2017-10-06 23:54
#19

Nu har ormen ömsat lite mer, men e inte helt klar, hur länge kan det ta, eller rättare sagt hur länge vågar jag vänta?

[PeterTM]
2017-10-07 01:29
#20

Om temperaturen är bra kan du vänta i några dagar om det skulle behövas. Du kan också känna på det som är kvar och prova om det går att "skala" av det. Hur ser ögonen ut, inget där?

Annons:
Carmarino
2017-10-07 09:14
#21

#18 Den jag hade var född i Sverige och bara ett par veckor gammal när jag köpte den i början av 1970-talet. Så då var den nog från en av de importerade honorna, som redan var dräktig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[PeterTM]
2017-10-07 09:56
#22

#21 Då måste den ju ha varit kraftigt mönstrad.

felixhaljeskog
2017-10-07 10:58
#23

#20 temperaturen e bra och boxen e väldigt bra fuktad. Huvudpartiet och det bakre är färdigömsat, e bara en del på mitten av kroppen som e kvar.

Carmarino
2017-10-08 13:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#22 Ja, när jag fick den så var den väldigt kraftigt mönstrad. Den hade rätt bra mönster sedan också, men just innan ömsningen så såg den mest beigebrun ut. Det här är den enda bild jag har på ormen, och den är tyvärr inte i färg.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

felixhaljeskog
2017-10-08 23:34
#25

Nu är han färdigömsad med lite hjälp från mig, det var väldigt lätt att få bort.

Tänkte bara att jag skulle vilja få så att han inte behöver hjälp att få bort sitt öms, e det bättre att ha en fuktbox på heltid istället för mossa då? Eller kan det hela ha felat pga att jag haft mossan på den "varma" sidan av terrariet?

[PeterTM]
2017-10-08 23:39
#26

Du bör alltid ha en fuktbox i terrariet fylld med fuktig sphagnum (vitmossa). Jag kollar fuktboxen varje vecka för att se om den behöver återfuktas. 

Om ormen inte vill ligga i fuktboxen när den ska till att ömsa så måste du duscha med sprayflaska varje dag.

Öppen mossa torkar ut mycket fort.

felixhaljeskog
2017-10-09 13:25
#27

Okej men varför just vitmossa? :)

Annons:
[PeterTM]
2017-10-09 16:57
#28

#27 Därför att det går att köpa den frystorkad så att den går att lagra hur länge som helst, den är fantastisk på att hålla fukt och går att återfukta hur många gånger som helst. Den har också viss antiseptisk effekt och därför används den också som äggkläckningsmedium.

Märk väl, många misstar fönsterlav/renlav för vitmossa, ibland säljs den till och med som vitmossa, men den är en lav och inte vad man bör använda.

felixhaljeskog
2017-10-10 14:17
#29

#28 Okej tack då vet jag! Ska fixas! :)

felixhaljeskog
2017-10-10 14:19
#30

En till fråga bara, vart i terrariet e de bäst att ha fuktboxen?  Hade den på den varma sidan nu för att jag tänkte att de kanske skulle få upp fukthalten i den snabbare, men jag har egentligen ingen riktig koll på det.

[PeterTM]
2017-10-10 17:37
#31

Jag brukar ställa den mitt emellan svala-varma sidan eller strax utanför värmekällan. Om man ställer den direkt på värmekällan brukar inte ormarna vilja använda den och dessutom torkar den ut för fort.

felixhaljeskog
2017-10-10 23:59
#32

#31 Okej då vet jag, tack för all hjälp, det e guld värt!

Upp till toppen
Annons: