Annons:
Etiketti-media
Läst 2208 ggr
Carmarino
10/5/17, 6:01 PM

Okunniga journalister

I slutet av den här artikeln, som handlar om en man som blev attackerad av en nära åtta meter lång pytonorm, står följande:

Vanligen attackerar pytonormar inte människor mer än i självförsvar, men det har hänt.

I mars i år hittades en död vuxen person inuti magen på en jättepyton i Indonesien.

Mannen som anmälts försvunnen när han arbetade på familjens palmodling på Sulawesi anträffades på det mest makabra sätt. När polisen skar upp magen på den sju meter långa ormen upptäcktes 25-åringen fullt påklädd. Ormen hade svalt honom hel, rapporterade BBC Indonesia.

Förstår inte vad som är så makabert med att ormen hade svalt mannen hel. Det är ju så ormar äter alla sina byten. Hade de trott att ormen på något mystiskt vis skulle göra ett undantag bara för att det var en människa? Kanske de tyckte att ormen skulle ha tagit av mannen kläderna också, eftersom de påpekade att han var fullt påklädd?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[PeterTM]
10/5/17, 6:21 PM
#1

Det där är bluff, alla såna påståenden är fabricerade. Ingen orm kan äta en människa av den enkla anledningen att vi har axlar som är rejält avsatta från huvud och hals. Andra lika tunga bytesdjur jätteormar dödar och äter är spolformade.

Dock är det inga problem för en stor boa eller pyton att döda en människa och det har säkert hänt en och annan gång, men det där med att svälja en människa som inte är ett mycket litet barn, är bluff.

Maria
10/5/17, 6:29 PM
#2

Då ligger snarare journalistens okunnighet  i att inte kolla sina källor😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
10/5/17, 6:36 PM
#3

#1 Det var det jag också trodde, men blev osäker när jag såg bilderna i artikeln från BBC Indonesia. På en av dem ser det ut som ett människoben inuti ormen, men det är ju inte omöjligt att det är fejkat.

Dessutom var ormen bara sju meter lång, och att då kunna äta en vuxen människa det låter helt otroligt.

Reagerade också över bildtexten "Mannen fördes till sjukhus med en svårt skadad arm, men överlevde". Bilden är extremt suddig, så det enda man ser är ett vitt bandage av något slag. Förstår inte varför någon inte skulle överleva ett bett av en orm - mer än möjligen om såret inte rengjordes, utan blev infekterat.

Min erfarenhet av ormbett - har bl.a. haft en likadan pyton som den på bilden i artikeln, om än någon meter (eller två) kortare - är att det är ungefär som när man ska ta blodprov i fingret. Tänderna är sylvassa så såren går ihop nästan direkt. Tvättar man bara såren noga så läker de lika snabbt som såret efter blodprovet. Fast det är klart, ormen släppte ju inte taget och killen försökte komma loss, så då kan ju såren bli värre.

Men annars är det väl bara sensationsjournalistik för att som vanligt svartmåla ormar. Min första reaktion när jag läste artikeln, och såg bilden på "den gigantiska ormen", var "stackars orm".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/5/17, 6:38 PM
#4

#2 Det är nog snarare så att journalisterna på BBC Indonesia är okunniga och att de svenska journalisterna litar helt på att deras kollegor vet vad de pratar om. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
10/5/17, 6:41 PM
#5

Okunniga i två led så att säga.😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
10/5/17, 6:46 PM
#6

Ja verkligen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[PeterTM]
10/5/17, 6:53 PM
#7

Såna här "nyheter" kommer hela tiden, folk älskar ju att luras, så just den här typen av falsarier är oerhört tacksamma att fejka. Alla minns väl bilden på Loch Ness-odjuret. Det var en 50 cm lång modell fäst på en motoriserad fjärrstyrd båtmodell. han som gjorde filmen höll sanningen för sig själv tills han låg på sin dödsbädd.

Om man öppnar en orm som svalt ett byte, även om ormen ätit bytet nyligen, kommer bytet att dels vara ganska deformerat av sväljprocessen, som … om det handlar om ett 60-70 kg tungt byte, tar flera timmar, dels kommer bytet att vara mer eller mindre fullständigt täckt av magslem och nästan inte identifierbart förrän man spolat av det. 

Om bytet ligger kvar i ormen en dag eller så, kommer delar av detsamma att vara upplöst/nersmält. Det har jag sett ett antal gången när ormar varit för ivriga och ätit för stort, för långt, eller på annat sätt för mycket och spyr upp.

Det här bilderna på människor i uppsprättade ormar, visar en mer eller mindre intakt person, knappt ens våt, bara lite småslemmig. De dödar ormen, öppnar den och låter nån krypa in för att skapa rubrikerna. 

På någon sådan bild jag sett, har människan dessutom legat åt fel håll, alltså "svald" med fötterna först, vilket betyder att han passande nog band ihop sina fötter just den dagen.

Carmarino
10/6/17, 9:54 AM
#8

Ja, det har du så rätt i Peter. 👍🙂

I det här fallet tror jag dock mer på okunnighet än att journalisterna vill luras. De har helt enkelt trott på bybornas historia. Gissar att de behövde lite käk, och då passade det bra att dikta ihop en rövarhistoria samtidigt. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: