Annons:
Etikettormar
Läst 2049 ggr
naranova
10/6/17, 10:07 AM

Gymnasiearbete om ormar ) help

Hej, har gymnasiearbete om ormar och har svårt med att komma igång.. Finns det något speciellt med ormar som lockar en? Samt finns det några ställen man kan gå till i Sthlm för att ex undersöka/kolla på ormar?

Tack på förhand! // M

Annons:
[PeterTM]
10/6/17, 4:45 PM
#1

Hej. Dina frågor är aningen luddigt formulerade. Vad om ormar ska det handla om? Är det ormar som djurslag generellt, eller är det något mer specifikt?

Skansenakvariet har ju ormar och det finns en hel del zoobutiker som säljer reptiler.

Det finns hur mycket specifika egenskaper som helst som är specifika för just ormar, exempelvis andningsöppningen i munnen, kvadratbenet i käkleden som medger att de kan svälja extremt stora byten i förhållande till sin egen storlek, spinalkompression hos vissa arter som medger att de kan svälja andra ormar lika långa som de själva. Att de bara har en lunga, att de inte är yngelvårdande, men kobror vaktar sina ägg och pytonormar ruvar dem, med mera i all oändlighet.

Du får specificera dina frågor. 🙂

NiklasTyreso
10/8/17, 12:17 AM
#2

Jag lockas av deras skönhet! Alla är inte vackra men jag beundrar de jag har. Genetiken är ett spännande område och då ormar är lättskötta djur får man mycket kul genetikintresse trots bara ett par timmars skötsel per vecka.

naranova
10/16/17, 5:18 PM
#3

Jo, det var just det att jag inte kunde välja det specifika området eller frågeställningen till mitt arbete. Men nu blev jag väldigt intresserad av deras uppbyggnad och kan kanske tänka mig att ha ett gymnasiearbete om hur ormar blev till så som de ser ut. Varför ser deras uppbyggnad ut på så sätt eller hur en viss art klarar av att överleva i ett exempelvis varmt område utan att torka ut mha deras uppbyggnad. Tack så mycket för hjälpen! Jag blev väldigt nyfiken :)

Upp till toppen
Annons: