Annons:
Etikettödlor
Läst 1136 ggr
Juliastrom
2017-10-22 20:15

Nybörjar-ödla?

Hej alla!

Jag har länge gått i tankar om att skaffa mig en ödla, jag tycker de verkar så sjukt intressanta och jag är så fascinerad av dem.
Frågan är ju vilken ni skulle rekommendera som en "nybörjar-ödla"?
Jag kommer ju såklart läsa på otroligt mycket innan jag skaffar en för jag ska kunna ge den ett sånt bra liv som möjligt, jag har alltid varit otroligt påläst innan jag skaffat nått av mina djur.

Så inga påhopp om att jag ska läsa på osv, utan nu vill jag bara veta vilken som är bäst för en nybörjare?  🙂

Annons:
[PeterTM]
2017-10-22 20:49
#1

Den bästa ödlan att börja med är den du är mest intresserad av. Så är det alltid med djur. Den art som intresserar dig mest är också den du kommer att läsa på mest och och vilja lära mest om, därför är det alltid den vägen man ska gå om man bortser från "omöjliga" eller farliga arter.

Tips går förstås alltid att komma med och de vanligaste ödlorna är leopardgecko och skäggagam. De är hyfsat lättskötta och brukar inte vara svåra att mata. Om man är sugen på en art som är helvegetarian, kan man kolla in släktet dabbagamer.

fluffis
2017-10-23 20:30
#2

Jag håller med Peter. Jag vill tillägga att det som är bra med arter som är vanliga är att man snabbt brukar få svar om man ställer frågor. Något som jag vill tipsa om är att åka på reptilmässa. Det kan kännas lite som om man är i en godisaffär och blir sugen på allt :D Kanske hittar du en favorit där :)

Juliastrom
2017-10-24 17:42
#3

Tack så mycket för svar, jag har en väldigt liten lägenhet med väldigt lite plats så antar att en gecko är bäst i det fallet, eller behöver de lika stor yta båda två? 🙂

fluffis
2017-10-24 17:55
#4

Storleken på terrariet följer storleken (längden) på ödlan.

Juliastrom
2017-10-24 18:10
#5

Jag har alltid haft en förkärlek för leosar så jag tror kanske det är det jag ska satsa på 😍

Upp till toppen
Annons: